Lotta
    Hej jag gick 2-årig sociallinje på gymnasiet 1985. Vilken behörighet har jag då? Vad gäller matematik, naturkuskap, samhällskunskap?
    När det står matematik 2a, 2b eller 2c har jag behörighet då?

    mvh

    Lotta

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lotta,
    det är viktigt att veta vad för Betyg du har, t.ex "2" eller "3", och om betyget är från år 1 eller år 2.
    ****
    Jag tänker också på följande: betygen som är över 30 gamla, kanske, formellt sett, gäller, men hur är det med aktualitet i kunskaper?

    • : Hej, jag har 2år i: Matematik, betyg 4, Naturkunskap betyg 5, Samhällskunskap betyg 5, Svenska betyg 4+5
    • Mikael :

      Dina betyg motsvarar godkända betyg i dagens kurser Matematik 2a(eller 2b eller 2c);
      naturkunskap 2
      samhällskunskap 2
      och svenska för grundläggande behörighet - lägst svenska 2, alltså... här är det knepigt att förklara (eller förstå...) behörighetsreglerna vad gäller svenska har ändrats ganska drastiskt med reformen Gy11-Vux12 men du har i alla svenska betyg som räcker för att anses vara behörig läsa på högskolenivå med undervisningsspråk svenska.

    • : Tack för hjälpen!
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer