Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om kursens hela omfattning är 30 högskolepoäng, då läser man den på en termin på heltid eller på två terminer på halvtid.
    Om kursens hela omfattning är 15 högskolepoäng, då läser man den på en termin på halvtid. Du skriver om att kurserna börjar och slutar samma vecka - och om det stämmer, så borde en av kurserna (den större) gå på heltid och den andra (den mindre) - på halvtid. Även om kurserna har samma namn, så kan de ha olika omfattning. Innehåll i kursen som är på 30hp är dubbelt så stort som i kursen som omfattar endast 15 hp.
    Innan du "byter" så råder jag dig ta kontakt med de som jobbar på den institutionen där kurserna ges och bringa klarhet i frågan om varför kurser med samma namn är olika stora (en av de är dubbelt så stor som den andra). Sedan är det också så att om du är antagen till en kurs, så är det inte säkert du bara kan "byta" till en annan kurs - för att på den andra kursen dit du vill byta så kanske det inte finns någon ledig plats och sökande står även i reserv där... så innan du avregistrerar dig där du är antagen tänk ordentligt, och samråd med personal på institutionen (som jag skrev om ovan) för att inte bli av med studieplatsen. Att man avregistrerar sig på en kurs betyder ju inte per automatik att man blir antagen till en annan kurs.

    Studie- och yrkesvägledare