Wilma

    Hej! Mitt mål i livet är att jobba med kvinnor och barn som främst blivit utsatta för sexualbrott, alltså som juridiskt stöd. Men vilken titel är det jag ska ”satsa” på? Är det advokat och då försvara offret eller är det åklagare? Jag har försökt att läsa mig till om detta på nätet men hittar inga bra svar.

    • Mikael : Både advokat och åklagare (i Sverige) är i grunden jurister. du behöver ta ut examen från juristprogrammet, som är 4,5 årigt program på universitetet. Under studier på juristprogrammet kommer du få klarhet i vad du behöver/vill/kan satsa på efter programmet.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wilma,

    jag håller med Mikael (se hans kommentar till din fråga).
    Jag vill också tipsa om yrket Kvinnojoursmedarbetare, där ingen juridisk utbildning krävs utan det är lång erfarenhet som kan leda till anställningen på kvinnojourer. Man börjar som volontär, nästan alltid, och "jobbar sig uppåt" genom erfarenhet.

    Om man är intresserad av yrken inom Juridik men inte vill eller kan läsa på juristprogrammet som är 9-terminers universitetsutbildning som är mycket svårt att komma in på, kan man kika i så fall på yrken:
    Paralegal
    och Rättsvetare.

    Om man vill jobba med att ge stöd för utsatta personer som bl.a kan vara utsatta för brott men även vara drabbade av t.ex sjukdom, tragiska händelser som nära anhörigdöd, t.ex - så kanske ett yrke Kurator inom hälso- och sjukvården kan vara ngt att satsa på. Sedan 1juli 2019 är det ett av de 22 legitimationsyrken som Socialstyrelsen utfärdar legitimation för. I grunden måste man ha examen från socionomprogrammet. Och gå sedan påbyggnadsutbildning på ett år, 60 högskolepoäng.