Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, du ställer en aktuell och intressant fråga men som också är svår att ge svar på. Så här är det: yrken, i Sverige, som historiker och de som jobbar på museum, t.ex Musejtjänsteman, Arkivarie och Museipedagog är icke-reglerade; det betyder att bedömning om vilken utbildning som ger jobb ligger hos de som anställer. Som utbildad lärare i historia och religionskunskap, tycker jag, man borde ha mycket goda chanser att kunna få jobb som Museipedagog men problemet är att sådana tjänster är ganska få och om någon av dem blir ledig lär många söka med höga meriter och konkurrensen om ett sådant jobb är ofta mycket tuff, men någon kommer ju att få jobbet, som varför inte du i så fall? Men man kan inte "kallt räkna med" att få anställning som Museipedagog (kanske för att ingen ledig tjänst ens kommer att utlysas under väldigt lång tid).

     I din fråga nämner du också intresse av att kanske bli en forskare. De som blir forskare brukar ha mycket lång utbildning i bagaget; efter utbildningen på avancerad nivå på högskola eller universitet brukar man försöka hitta var man kan söka en doktorandtjänst och skriver doktorsavhandling samtidigt som man utför viss jobb på sin universitetsexpedition (administrativt men också viss undervisning som "högskolelärare" kan ofta ingå). Min erfarenhet är att doktorand-tjänsterna utlyses ganska sällan och de brukar vara få och det kan uppstå en mycket tuff konkurrens om varje sådan tjänst. Men återigen någon kommer ju att få en doktorandtjänst så varför inte du? Men om du inte hittar ens någon sådan tjänst att söka till ... då går det ju inte.
    Det självklara med examen från ämneslärarprogrammet är att börja jobba som Ämneslärare. Förutom grund- och gymnasieskolorna kan en ämneslärare få jobb även på en folkhögskola eller på komvux där man undervisar vuxna.
    Men det finns en teoretisk chans att kunna (på sikt) bli forskare (eller forskarassistent) med i princip vilken grundutbildning från högskola eller universitet som helst. Det gäller att förbereda sig på en lång utbildningstid och vara medveten om att det inte finns några garantier på att få möjlighet att bli anställd som forskare eller forskarassistent.
    Tips! kika gärna på yrken på www.framtid.se - bland annat på
    yrke/auktionist
    yrke/antikhandlare
    yrke/gallerist - här tänker jag på att omfattande kunskaper i historia och religionskunskap kan vara mycket värdefulla inom de yrken jag länkar till här (precis ovan).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Lärarstudent02 : Okej då vet jag, tack för din hjälp och ett snabbt svar!
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!