Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jo, det kan vara svårare att få en heltidstjänst som lärare (om det är det man vill) med vissa ämneskombinationer men det är mer eller mindre en "gissningslek" att försöka lista ut vilka ämneskombinationer det är. Jag vill också direkt påpeka att du ska kunna, i efterhand, utöka din lärarlegitimation med nya ämnen (om du läser tillräckligt antal högskolepoäng i de ämnena).
    ang.ämneskombinationer... Ämnet Psykologi på de svenska gymnasieskolorna är ett ganska "litet ämne"; det läses endast på några få gymnasieprogram. Jämför: svenska, engelska, matematik, samhällskunskap, historia och idrott läses på alla gymnasieprogram. Kurserna i ämnet psykologi på de svenska gymnasieskolorna är också "små". titta t.ex i Programplan för SA>> -- kursen Psykologi 1 läser alla elever på samhällsvetenskapsprogrammet.programmet och sedan även Psykologi2a på två av de tre nationella inriktningar. Kurer i psykologi kan också väljas som programfördjupning men eleverna på SA/samhällsvetenskap behöver inte läsa mer än endast psykologi1 (50 poäng); jämför med tex ämnet Engelska där samma elever måste tvunget läsa två 100poängskurser Eng5 och 6 (det är 4 ggr fler timmar i engelska, jämfört med psykologi); dessutom vill många elever läsa även Eng7 (både på grund av att det är bra att kunna mer engelska och på grund av att kursen kan också ge meritpoäng). Då kan man fråga sig: vem vill bli behörig lärare i psykologi om ämnet är "litet" och anställning på heltid blir kanske omöjlig att få? Jo, man kan ha psykologi som sitt tredje undervisningsämne, om man är behörig lärare i t.ex svenska och matematik, eller samhällskunskap och något moderns språk (bara för att ta ett par exempel på ämneskombinationerna). Man kan också kombinera Psykologi med något stort ämne som t.ex Matematik eller Engelska.
    Med den ämneskombinationen du kommer bli lärare, om du väljer Psykologi som ditt andra ämne, kan eventuellt bli svårt att få heltidstjänst på en enda skola; lösningen kan i så fall bli att du antingen jobbar deltid, eller att du undervisar även i ngt ämne där du inte är behörig lärare eller kanske att du kan få andra uppgifter i din lärartjänst, t.ex bli klasslärare/mentor för flera klasser, utföra viss administrativ jobb som t.ex utbildningsadministratör, agera som skolvärd... men jobben som skolvärd och utbildningsadministratör kräver inte lärarexamen så de jobben kanske redan är "upptagna" och dessutom brukar de tjänsterna ge lägre lön än läkar lön... så den lösningen kanske du själv inte vill ha.
    Jag försöker inte avråda dig från att välja psykologi som ditt andra undervisningsämne, men jag vill påpeka att det ej på förhand kan garanteras att få heltidsjobb på en och samma skola. Att jobba deltid på flera skolor förekommer också men då blir det "huvudvärk" för rektorerna på de skolorna att samarbeta så att ditt arbets/lektionsshemat ej krockar och du hinner förflytta dig mellan skolorna.
    Du får gärna samråda även med studievägledare på din lärarutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare