Linn

    Hej! I ettan på gymnasiet läste jag en kurs som markerades som "individuellt val". Hade ingen aning om detta och kursen ger inga meritpoäng. Nu går jag sista året och upptäckte detta! Läser dessutom 2 individuella val nu. Den ena ger meritpoäng men den andra kursen gör inte det och är inte behövligt när jag söker in till högskolan. Hur blir detta? För man får väl endast välja två individuella val? (200 p) vill gärna få den kursen jag läste i 1:an ändrad till "utökad" går det? Annars har kag kämpat i onödan i ett helt År. Har dessutom inte så bra betyg i den kursen jag läste i ettan. så det sänker mina poäng väldigt mkt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,

    du måste prata med syv på din skola om det. Det är Rektor som skriver under examensbeviset. Examensbeviset utfärdas enligt elevens Individuella studieplan. Och studieplanen är det syv-en på skolan som skriver kurser i.

    Egentligen är tanken att man på förhand, innan varje kurs påbörjar, skriver in i elevens Individuell studieplan att kursen kommer att läsas som "Utökad" eller som "Individuellt val", men vi vet att det förekommer att på vissa gymnasieskolor ändrar man i efterhand för att höja elevernas meritvärde. På vissa andra gymnasieskolor är det oklart om Individuella planer finns; eller i alla fall Var de finns och Vem som skriver in i dem, om de finns. Det är inte bra. Det går emot reglerna. Men tyvärr förekommer.

    Det är orättvist om vissa elever får hjälp på sin skola att "möblera om" bland kurserna för att få högre meritvärde; och andra - inte. Vi på Fråga SYV tycker att det borde vara lika för alla, och reglerna finns och säger att man inte ska ändra i efterhand.

    Som sagt, vi på Fråga SYV kan inte påverka hur kurserna blir markerade i ditt examensbevis. Prata med SYV på din skola.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svaret! Hade inte fått veta om den skulle markerad som individuellt val eller utökat. tråkigt att jag inte upptäckte det med en gång, men det är fortfarande möjligt att göra om den kursen till "utökat" även fast jag redan fått slutbetyg i det i ettan?
    • Julia : Det är upp till SYV på din skola. Vi har pratat med experter på Skolverket flera ggr om just den frågan, för att den ställs ganska ofta. Varje gång får vi svar från Skolverket att det är inte "meningen" att flytta runt kurser i studieplanen för att höja meritvärde, men att det ej uttryckligen är förbjudet att göra det och att "vidare tolkning är det upp till huvudmannen att göra". På ren svenska betyder det att det är rektor på varje skola som bestämmer.
    • Julia : Jag och många andra syvar tycker det är inte rätt när olika rektorer fattar olika beslut och elever med exakt samma betyg i samma kurser som söker samma högskoleutbildning kan få olika meritvärde. Vi har upprepade ggr påtalat det i olika forum, bl a både skriftligt och muntligt -till Skolverket ... Men att gå in nya regler ta tid; det måste diskuteras och beslutad om & sedan datum sättas från när den nya regeln kommer att gälla. Ännu är det inte klart hur det blir med den här frågan, över huvudet taget.:(
    • Julia : Din bästa chans är att be SYV ändra i din individuella studieplanen men om hen säger Nej!, kan du tyvärr inte göra så mycket mer än att även prata med rektorn och be om ett "undantag". Du går visa våra svar till både din SYV och till rektor om du vill. Lycka till!!!
    Läs alla kommentarer