Babsan

    Hej! Jag har slutbetyg från hantverksprogrammet men vill nu studera till Socionom. Jag har läst en del kurser på Komvux efter att jag gick ut gymnasiet. De finns på samlade betygsdokument. Kan jag överföra dessa betyg till mitt slutbetyg eller på något sätt få ett nytt slutbetyg så att jag kommer in på min drömutbildning på mina slutbetyg?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    boka tid med SYV på komvux för att diskutera om du redan nu är behörig eller hur du blir behörig till socionomprogrammet. För att vinna i konkurrensen om utbildningsplats rekommenderar jag att du gör högskoleprovet.
    Min uppfattning är att ditt "gamla" slutbetyg gäller och du kan inte få ett nytt slutbetyg på gymnasienivå från komvux och att du tyvärr inte heller kan ta ut examensbevis från komvux (på grund av att du redan har ett slutbetyg).
    Du laddar upp ditt "gamla" slutbetyg + alla dina nya betyg på din inloggning på "mina sidor" på www.antagning.se och personal på Antagning.se som jobbar med att ta fram ditt meritvärde räknar på det sättet som blir mest fördelaktigt för dig (inom de regler som gäller).

    Studie- och yrkesvägledare