Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jo, en ny gymnasie"reform" är på gång; det som är känt om den idag (januari 2024) är följande:
                        Gy25 gäller från 1 juli 2025. Ämnesplaner som är anpassade för ämnesbetyg ska tillämpas i all gymnasial utbildning som påbörjas efter den 30 juni 2025.

    Elever som börjat sin utbildning tidigare läser enligt nuvarande ämnesplaner och får kursbetyg. Under en övergångsperiod fram till 30 juni 2030 finns möjlighet för elever att avsluta påbörjade kurser och få kursbetyg.

    Nya examensmål, programmål och programstrukturer ska tillämpas från den 1 juli 2025.
    Alltså är min tolkning av informationen på Skolverkets webbplats följande: de elever/studerande som påbörjat utbildning på gymnasiet innan 1 juli 2025 (alltså började läsa någon gymnasial kurs innan 1 juli 2025) "går" enligt det nuvarande systemet med Kursbetyg.
    Och de som påbörjar sin gymnasial utbildning från 1 juli 2025 (alltså gymnasieelever som börjar läsa årskurs 1 hösten 2025 och studerande på komvux vars första gymnasiekurs påbörjas 1 juli 2025 eller senare) kommer att "gå" enligt det nya systemet.
    Alla detaljer kring det nya systemet är ännu inte kända. Mer information kommer, förhoppningsvis, inom kort.
    Hänvisning/lästips: skolverket.se/regler-och-ansvar/forandringar-inom-skolomradet/amnesbetyg-pa-gymnasial-niva---gy25/aktuell-information-om-amnesbetyg

    Studie- och yrkesvägledare
    • Liker : Men vet du om en jag som läst gymnasiet kan 'konvertera" mina betyg till det nya? Säg om jag vill plugga något annat senare? Jag har väldigt högt i de svårare kurserna, så det är en enorm fördel för mig!
    • Milla : ...alla detaljer kring det nya systemet är ännu inte klara. Det nya systemet börjar gälla från 1 juli 2025, alltså om 1,5 år. OM JAG FÅR GISSA, så gissar jag på att hen som påbörjade sin gymnasial utbildning innan 1 juli 2025 ej ska kunna "konvertera" sina betyg i det nya systemet, men det är bara min gissning. Du kan antingen avvakta i 1,5 år tills det nya systemet är igång och se om det då finns information som kan svara på din fråga eller vänd dig redan nu till skolverket med din fråga.