Evelina
    Hej, om man har 700 poäng från gymnasiet, är det bra? Vad är maxpoängen? Vilka utbildningar kan man söka till ungefär osv?

    MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Evelina,

    om du har 700 poäng godkända kurser från gymnasiet betyder det att du har med godkänt resultat läst 700 undervisningstimmar, det är nästan en tredje del av en fullständig gymnasial utbildning.

    Examensbevis från ungdomsgymnasiet måste innehålla minst 2500 poäng (och från komvux minst 2400 poäng). Du har alltså 2 år kvar att läsa på gymnasienivå.

    För att bli behörig till högskola/universitet behöver du Examensbevis och minimiantal poäng för examensbevis är 2400 p. - det är om du tar examnensbevis från komvux. På gymnasiet ingår det även en obligatorisk kurs Idrott och hälsa 1, 100 poäng - men på komvux läser man inte idrottskurserna...

    Alla betyg i alla kurser är bra att ha, men du blir inte behörig till en eftergymnasial utbildning med endast 700 poäng från gymnasiet. men om du inte vill eller kan läsa mer på gymnasiet - kanske du kan byta till en folkhögskola.. På en folkhögskola kan man t.ex läsa för att bli tolk, eller för att få någon estetisk utbildning.

    Vad vill du jobba med "när du blir stor"? :) Kika på olika yrken på www.framtid.se och återkom gärna - om du har frågor om hur du kan utbilda dig inom ngt. yrke!

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA