Doris

    Hej! Jag läser just nu åk2 på ekonomiprogrammet, men har blivit mer och mer intresserad av att plugga civilingenjör på universitetet. (Energi, miljö och management på Liu) Jag är inte jätteintresserad av teknik, men inte av ekonomi direkt heller. Vill ha ett "kontorsjobb", men med möjlighet att göra skillnad inom hållbarhet och energi. Är det en för teknisk utbildning som är mer riktad åt "uppfinnar"hållet. Läste någonstans av en civilingenjör tar fram ny teknik, jämför med en högskoleingenjör som arbetar med befintlig. Dock hittar jag inte högskoleingenjörsutbildning som kombinerar hållbarhet med företagande, som jag tror den på Liu gör? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    utbildningsutbud förändras och fastställs i sin helhet till första dagen i anmälningsperioden. Du läser nu år 2 på EK och du kommer behöva komplettera för behörighet till högskoleingenjörsprogrammet (eller till civilingenjörsprogrammet, som brukar kräva samma kurser för särskild behörighet, nämligen Fysik 2, Kemi1 och Matematik 4). Det är möjligt att du redan på gymnasiet kan få godkänt betyg i matematik 4 men du behöver också Fysik2 och Kemi1 (du kommer först behöva läsa Fysik1a och sedan 2 + Kemi1 och det tar, om man läser på heltid, 17.5 veckor, alltså en hel termin). Men om du även behöver läsa matte 4, så tar det ännu 5 veckor till... så det troliga är att du skulle bli behörig inför ansökan till höstterminen 2026 och då kan man se utbud av utbildningar i mitten av mars 2026.
    Det programmet som du kommer söka till kanske ännu inte finns idag men finns "då".. får vi hoppas.
    Hur pass "teknisk" en viss utbildning är - är det svårt att ge svar om... Inför högskoleingenjösprogrammen krävs ju godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi1 och Matematik 4 och det finns anledning till varför de kurser krävs.
    tips! kontakta studievägledare på de utbildningar som finns idag och som intresserar dig och fråga:
    - om de har en studerande ambassadör som kan svara på frågor om utbildningen (hen är själv studerande på den utbildningen och vet därför vad hen pratar om...);
    - om utbildningen bjuder på öppet hus och besök i så fall deras öppet hus;
    - fråga också om du kan bli "studerande för en dag" ("skugga" på utbildningen) - då kan du träffa de som läser den utbildningen idag och även några undervisande lärare, sitta på föreläsningar och känna på hur det skulle bli att gå den utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare