Linda

    Hej, Jag vill göra en prövning i matte 3b och läste precis att det är kostnadsfritt för personer som har fått ett F i kursen på komvux vilket jag har fått nyligen. Undrar hur många prövningar i matte 3b jag kan skriva (om jag får F i dem) och att det fortfarande är kostnadsfritt. Alltså när slutar kostnadsfritt-grejen att gälla. Hoppas ni förstår vad jag menar. Undrar även hur många fler prövningar det finns innan det är försent för att kunna ansöka till universitetet nu till höst. Måste nämligen klara matten för att få behörighet till utbildningen jag vill läsa.

    Tack

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    sista kompletteringsdag när man söker till högskola till hösten 2018, är den 21 juni.
    Så vitt vi vet, brukar inte några prövningar erbjudas senare än sista veckan i maj, men även det är ovanligt... det vanliga är att man kan göra prövningar till ca mitten på maj.

    Angående att bli befriad från prövningsavgift, när man läst kurser på komvux och fick F i dem - måste du ställa frågor till just "din komvux". Det är inte någon generell regel. En generell regel är att man ej får ta ut högre avgift än 500 kr. Om att ta lägre avgift eller få befrielse från prövningsavgiften - är det en fråga till prövningsanordnaren; då "lokala regler" som infördes just "lokalt" gäller i så fall (och de an också ändras ....). Så vi måste hänvisa dig till komvux i din kommun.
    Till Generella regler hör också att den som vill pröva behöver inte uppvisa några betyg och att man får pröva i alla kommuner, oavsett vilken kommun man är folkbokförd; och att man får göra många prövningar - i samma eller i olika kurser.

    Vänligen
    ANNA