Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, kursen Samhällskunskap 2 är - på komvux - inte obligatorisk, utan valbar. Du behöver inte läsa den kursen om du inte vill.
    Vad gäller komvux-arbete så rekommenderas det att göra det arbetet så sent som möjligt innan man är klar med studierna på komvux, alltså som sista kurs innan man tar ut sitt examensbevis. detta för att ha så stor chans som möjligt att få godkänt betyg i kursen komvux-arbete, vilket är ett måste om man ska ta ut examensbeviset.

    Studie- och yrkesvägledare
    • 1234op : Ja, men måste samhällskunskap 2 vara med komvuxarbetet naturvetenskap och teknik?
    • Milla : Jag är inte säker på att jag helt och hållet förstår den frågan som du ställde i kommentaren ovan. Du får gärna förklara med kring din fråga. Annars, så gäller följande: kursen Samhällskunskap 2 är på komvux ej obligatorisk, utan valbar. Den kursen behöver inte ingå i examensbevis från komvux men kan ingå, om du så önskar och detta gäller alla de olika examina från komvux (alltså bland annat för examen inom område naturvetenskap/teknik). Vad gäller kursen Komvuxarbete, så är det en obligatorisk kurs. Men om man redan har godkänt betyg i kursen gymnasiearbete, så kan den kursen ingå i examensbevis från komvux i stället för komvux-arbetet.