Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det vi vet om yrket Teknikinformatör berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/teknikinformatör och vi säger där att det saknas tillförlitlig information om hur lätt eller svårt det är och i framtiden blir att få jobb inom det yrket.
    Det du skriver i din fråga, stämmer, alltså att det borde vara (relativt) lätt att få jobb med utbildning från en yrkeshögskola; det beror på att yrkeshögskoleutbildningar får lov att starta endast om experter gör bedömning att de som kommer ut med examen från en YH-utbildning borde kunna få jobb, alltså att läge på arbetsmarknaden kommer vara gynnsam för utbildade inom det yrket.
    Svårigheterna i att ge svar på frågan om det garanterat blir lätt att få jobb inom det yrket ligger i flera faktorer:
    - yrket är i Sverige ganska "litet" med få arbetstillfällen och få personer som kommer ha utbildning specifikt riktat mot just det yrket;
    - yrket är icke-reglerat (alltså får arbetsgivare anställa med vilken utbildning som helst, detta för att reglerna kring vilken utbildning som "krävs" saknas, alltså kan arbetsgivare anställa med en annan utbildning än just yrkeshögskoleexamen).
    Mina råd till dig blir att du söker till utbildningar som leder till yrket teknikinformatör (det finns endast några få, spridda på olika orter och du kan söka till alla dem) och ser om du blir antagen. Om du blir Antagen, då är det då du bör ta ställning till om du vill tacka Ja eller Nej till erbjuden utbildningsplats. Du förlorar inget på att göra ansökan. Den YH-utbildning till Teknikinformatör som är öppen för ansökan nu (4 okt 2023) är den här distansutbildning som ges från Malmö: se yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/teknikinformatör

    Det finns ingen begränsning i hur många olika yrkeshögskoleutbildningar man kan söka samtidigt + du kan även samtidigt söka jobb och söka utbildningar inom andra skolformer också t.ex på högskola-universitet, KKU, folkhögskolor, komvux och hos privata skolor

    Studie- och yrkesvägledare