Husse

    Hej har jag ska börja tvåan efter sommaren på gymnasiet och undrar om det är möjligt att ersätta betyget i Franska 3 med ett betyg i min modersmål, om vi säger då att jag gör en prövning på det efter studenten?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du skriver "prövning efter studenten" men det spelar mycket stor roll om du i slutet av år3 på gymnasiet får ut examensbevis eller studiebevis. Det är två olika situationer med olika regler som gäller... För att få ut examensbevis måste du uppfylla ett ganska stort antal olika regler - läs gärna om det på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    I examensbeviset kan ingenting ändras.
    Om du, däremot, får ut studiebevis (det får du om du ej uppnår kraven för examensbevis) då gör du en ny planering med SYV på komvux - mot examen från komvux. I examensbevis från komvux behöver du inte ta in några betyg i varken sig moderna språk eller i modersmål (de ämnen är på komvux frivilliga). Men du kan ta in kurserna i modersmål i examen från komvux. Det finns 3 kurser på gymnasienivå i ämnet Modersmål men finns ingen garanti på att kunna läsa de kurserna på komvux eller kunna hitta var man kan anmäla sig till prövning. Om det inte kommer pågå undervisning i just den kursen som du vill pröva i då får inte prövning erbjudas. Om prövningar erbjuds så finns det begränsat antal prövnings"platser" och de kan bli uppbokade mycket snabbt. Det är alltså så att ingen kan garantera att en rimlig chans kommer att finnas för dig att göra prövningar i just de kurser som du vill pröva i. Men om du lyckas göra prövningar, så får prövningsbetygen ingå inom kurser i ditt examensbevis.
    Tänkt också på följande: kurserna Moderna språk 3 och 4 ger merit/extrapoäng. Kurserna i ämnet Modersmål ger däremot inte några meritpoäng. Meritpoängen är inte obligatoriska men de höjer ditt meritvärde och ger därför bättre chans i konkurrensen om universitets-högskoleplats på de flesta svenska högskoleutbildningar. Om meritpoängen läs gärna på gymnasieGuiden.se/merit

    Studie- och yrkesvägledare