Noura

    Hej, jag pluggar på komvux och kommer bli utbildad barnskötare. Min fråga är: kommer det bli svårt för mig att hitta ett jobb med min komvux examen? Kommer det bli lätt? Jag har också en vikarie (på förskolor) erfarenheter. Vad tror ni? Typ om jobbansökning?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Noura,

    uppgift som finns i yrkespresentationen Barnskötarewww.framtid.se är idag (26 dec 2021) Lätt att få jobb! och man ser över 400 jobbannonser där barnskötare sökes. Jobben är fördelade på olika orter i hela Sverige. Det kan givetvis hända att på några orter så finns det inga lediga jobb idag, men då kan man anmäla sig till vikariepoolen i alla orter inom pendlingsavstånd från där du bor. Då blir du uppringd vid behov. Fördelar med att jobba som Barnskötare/Springvikarie är den att du kommer se många olika verksamheter och skaffa sig bred yrkeserfarenhet (från olika förskolor).
    Är du beredd att flytta, kan du söka jobb i hela Sverige. Vissa kommuner anställer på fasttjänster på förskolorna, alltså på heltid tillsvidare endast Förskollärare och utan förskollärarlegitimation endast på vikariat och behovsanställningar. Om du kan tänka dig bli (i alla fall på sikt) utbildad förskollärare, kan du prata med SYV-en på komvux om vad du eventuellt skulle behöva komplettera för behörighet för att bli behörig sökande till förskollärarprogrammet, som är en 3,5årig högskoleutbildning.