Hej Kerstin - kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet som erbjuder distans-undervisning.

    Till Korr >>> kan alla elever söka på egen hand, oavsett om de kan eller inte kan läsa i klassrummet. Det är konkurrens om platserna och ej kan garanteras att alla som söker, kommer in.

    I det fallet som du beskriver, om eleven har speciella svårigheter och BEHÖVER undervisning på distans, kan Utbildningsförvaltningen i elevens "hemkommun" (folkbokföringskommun) fatta beslut om att köpa distansundervisning för eleven. Ex. Hermods distans har kurser på distans som de erbjuder (på uppdrag från Skolverket) till "utlandssvenskar" - i första hand till elever som bor utomlands pga deras föräldrar jobbar utomlands.

    Komvux i de flesta kommuner erbjuder distanskurserna, men en gymnasieelev är inte behörig att på egen hand ta del av de kurserna. Dock kan utbildningsförvaltningen "köpa" kurser på komvux i den egna kommunen - distanskurser, om bedömning görs att det är nödvändigt.
    Kanske kan man komma på en kreativ lösning: de kurser som ej kan erbjudas via komvux på distans, försöker eleven läsa i klassrummet och de andra kurser där distans-undervisning är möjlig, läser eleven på distans via komvux. Dock kan inte eleven, föräldrarna eller skolans SYV bestämma på egen hand att så kommer det att bli. Undantag måste göras.
    Mitt förslag är att prata med skolans rektor - ta hjälp av kurator också - och tillsammans försöka hitta på en lösning!

    Ännu ett alternativ är att försöka på en folkhögskola hitta passande utbildning; folkhögskolorna har utbildningar på distans; många folkhögskolor utanför stora städer erbjuder Internat /möjlighet att bo på skolan/. Man måste vara 18 år eller fylla 18 år samma år som man börjar utbildning; "din" elev är kanske för ung ännu... men även inom folkhögskola kan man fixa till det, om elevens utbildningsförvaltning köper plats för eleven; det hoppas jag i alla fall att så kan det bli.

    Kopierar nu text (se nedan) från Korr´s egen hemsida:

    Du som vill söka till Korrespondensgymnasiet för att påbörja dina studier höstterminen 2018 ska
    ansöka via gymnasieantagningen i din hemkommun, precis som du gör när du söker till en skola i
    hemkommunen. Studie- och yrkesvägledaren på din nuvarande skola kan hjälpa dig med
    ansökan. Går du inte på en skola nu, så tar du i stället kontakt direkt med gymnasieantagningen i
    din hemkommun. Kommunens ansökningsdatum gäller.

    Observera att du ska söka via din hemkommun oavsett om du går ut år 9 i juni 2018 eller om du
    redan går i en gymnasieskola, men har bestämt dig för att byta. Samtliga elever söker alltså till
    årskurs 1 när de söker till oss (även om du har poäng med dig från tidigare gymnasieskola). Blir
    du antagen och inskriven på Korrespondensgymnasiet så tillgodoräknar du dig tidigare avslutade
    gymnasiekurser och vi placerar dig i rätt årskurs (1,2 eller 3) utifrån dessa poäng.

    Inga ansökningar sker direkt till oss.

    Har du frågor om utbildningen eller ansökan kontaktar du någon av nedanstående personer:

    Studie- och yrkesvägledare Marie Palm, 0486-335 86, [email protected]
    Studie- och yrkesvägledare Liselotte Sandberg, 0486-334 19, [email protected]

    Antagningssekreterare Yvonne Petersson, 0486-335 85, [email protected]
    Utbildningskoordinator Marie Kittel, 0486-335 84, [email protected]

    Ansökningskoder:
    EK-TK 0834
    HU-TK 0834
    SA-TK 0834
    NA-TK 0834

    • : Innan jag ställde min fråga här, var jag inne och sökte på korrespondensgymnasiet, men det visade sig att deras hemsida inte är i bruk som tidigare utan de hänvisade till bla frågaSYV.
    • Anna : Jag har nu även utökat mitt tidigare svar till dig, var god läs ovan! :) Kika också gärna på http://www.korr.se/?utm_source=gymnasieguiden&utm_medium=other&utm_campaign=gg-present&utm_term=school-presentation
    • Anna : Kika gärna på alla de utökningar av mitt tidigare svar /ovan/. Jag skulle råda eleven både söka "på vanligt sätt" till Korr men samtidigt också undersöka möjlighet till speciallösningar; detta pga eleven kanske inte kommer in på Korr eller pga en annan lösning kanske passar bättre.
    • : TACK så mycket! :-)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer