Ronny
    Hejsan,

    Om mina betyg inte är tillräckligt bra för att komma in på UUs ekonomie kandidatprogram, är det möjligt att gå ett basår först och sedan försöka söka dit?

    Kan jag gå t.ex. Tekniskt-naturvetenskapligt basår på UU och sedan söka till ekonomie kandidatprogrammet?

    Jag har studerat företagsekonomi på ett yrkes gymnasium tidigare och mitt j-tal ligger på 13,75.

    Min ursprungliga plan var att gå ett basår och sedan fundera på vilken ekonomisk utbildning jag vill studera på och söka vidare men jag vet inte om det faktiskt fungerar så.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ronny!

    Naturvetenskapligt eller Tekniskt basår läser man för att bli Behörig (om man inte blev behörig på gymnasiet). Du kan inte höja betyg genom att läsa på ett Naturvetenskapligt basår.

    Om du är eller blir behörig men har för låga betyg för att komma in på en högskoleutbildning, rekommenderar jag att du gör Högskoleprovet. Då prövas du i HP-urvalsgruppen.

    Är det den här utbildningen som du vill komma in på?

    Viktigaste frågan är - om du redan nu är behörig (har både grundläggande och särskild behörighet). Särskild behörighet till just den här utbildningen är godkända betyg i: Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1b (eller i två små kurser 1a1+1a2)- (områdesbehörighet A4) alternativt Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 4.

    Om du är behörig eller kan bli behörig innan mitten på juni i år (sista kompletteringsdagen är 20 juni 2016) - då kan du söka till höstterminen nu, innan 15 april. Och vi håller tummarna! Gör högskoleprovet. Se till att bli behörig (om du inte redan är det).

    Se också på www.yhguiden.se - om du hittar någon intressant för dig Yrkeshögskoleutbildning. Exempel på YH som kanske kan bli av intresse för dig:

    Internationell säljare & marknadsförare

    Internationell speditör

    Custom Compliance specialist

    Lönespecialist

    Konceptutvecklare

    Redovisningsekonom

    Affärsutvecklare - hållbar turism

    Hela utbudet av YH finns på www.yhguiden.se - sista ansökningsdag är olika för olika utbildningar (många YH har sista ansökningsdag 15 april men det finns också många som går att söka fram till 1 maj eller till 15 maj och t o m till 1 juni).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA