iris2004

    Hej! Jag gick ut gymnasiet denna termin och klarade inte av matte 2b kursen. Jag undrar om det är möjligt för mig att göra en prövning på kursen genom att plugga självständigt hemma eller måste jag läsa det på komvux för att kunna göra en prövning?

    • iris2004 : Jag vill också tilläga att jag har ganska låg merit (14,53 i betyg och 0,80 i hp) pga psykisk ohälsa under gymnasiet och skulle därför vilja plugga självständigt. Jag planerar på att börja studera något program nästa vårtermin 2024 efter att jag fixat min matte betyg.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    till prövningar förbereder man sig på egen hand. Man får ingen undervisning innan prövningen. Se information på
    https://www.fragasyv.se/info/provning
    Jag undrar dock följande: gick du ut gymnasiet med Examensbevis eller med ett Studiebevis?
    Måste du nödvändigtvis ha godkänt betyg i matematik 2, varför i så fall?
    Vilket yrke siktar du på att bli verksam i?

    Studie- och yrkesvägledare
    • iris2004 :

      Hej, jag gick ur gymnasiet med examen eftersom jag endast behövde matte 1b och det fick jag godkänt i. Jag siktar på medicin/psykologi eller statsvetenskap för framtiden och för att komma in i de program krävs höga betyg, särskilt i matte.

    • Milla :

      Du kan göra prövning i matematik 2a. Det är lättare att få högre betyg i matematik 2a, jämfört med 2b. För behörighet till universitetet kommer det inte spela någon roll om du har betyget i matte 2a eller matte 2b.
      Vad gäller prövningar, så behöver du inte uppvisa några betyg när du anmäler dig till prövningar men du kanske kan bli befriad från prövningsavgiften på 500kr, om du uppvisar F i matte 2 och om du gör prövning i samma kommun där du är folkbokförd. Det är lite olika som kommuner gör med den saken... menar "befrielse från prövningsavgiften". Men annars så är det nästan alltid lättare att få högre betyg om man läser en kurs, jämfört med att man bedriver självstudier. Du kan ju bedriva självstudier vid sidan av "skol-undervisning"... så blir det dubbelt så bra! Mitt råd är att du försöker få plats på kursen matematik 2a på komvux i din kommun. Kanske kan du läsa på distans i låg takt (25% av heltid och då är den kursen förlagd på 20 veckor). Vid sidan av "skolan" kan du också bedriva självstudier (ingen kan förbjuda dig läsa på din fritid). På så sätt slipper du läsa var du kan anmäla dig till prövning; du slipper betala prövningsavgiften och du har bättre chans att få högre betyg (enligt min erfarenhet i alla fall). Du ska så klart sikta på att få så högt betyg om möjligt och inte bara på E.