Vatten

    Hej! Jag tror att jag kommer få 12 som mervärde på min gymnasieexamen. Är det möjligt att söka in på fristående kurser på universitetet med detta låga meritvärde för att så småningom sätta ihop kurserna till en kandidatexamen inom miljövetenskap?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du är intresserad av miljövetenskap. Du skriver om att du kommer att ha relativt lågt meritvärde och undrar om du ska kunna komma in på fristående kurser för att på sikt ta ut kandidatexamen i miljövetenskap.
    Jag kan inte svara på frågan om du kommer komma in eller inte. Du kan kika på tidigare antagningsgränserna, men det är ju bara "viss fingervisning" (som visar hur det var förr...). Hur det kommer te sig i framtiden är det ingen som vet. Antagning görs på nytt, vid varje antagningstillfälle.
    Tänk också på att antagningsgränserna till fristående kurser kan ligga högre upp än till programmen inom samma kunskapsområden.
    Gör högskoleprovet! Gör högskoleprovet flera gånger! Högsta resultat kommer att gälla.
    Titta också på andra yrken och andra utbildningsmöjligheter, kika t ex på många yrken på www.framtid.se
    Titta på utbildningar inom andra skolformer än högskola-universitet. T.ex kan du kika på vad yrkeshögskola kan erbjuda - se utbud på www.yhguiden.se
    Kika gärna på några exempel på utbildningar inom yrkeshögskola (saken här är att betygen spelar, vid antagning till yrkeshögskola, endast viss roll men inte avgörande roll; tester/intervjuer, motivation och motivering på varför man vill gå just den utbildningen + andra meriter t.ex i form av arbetslivserfarenhet kan bli avgörande; de är på så sätt stor skillnad mot hur antagning till högskola-universitet går till):
    yhguiden.se/utbildning/kyh/miljosamordnare
    yhguiden.se/utbildning/akademi-bastad-yrkeshogskola/kvalificerad-tradgardsmastare-utemiljö
    yhguiden.se/utbildning/tcc-sverige-ab/arbetsmiljoingenjör
    yhguiden.se/utbildning/kyh/anlaeggningsingenjoer-infrastruktur-miljö-och-klimat
    yhguiden.se/utbildning/kyh/miljosamordnare-byggnader

    Studie- och yrkesvägledare
    • Vatten :

      Tusen tack för ditt svar!

      Jag vill aldra helst komma in på högskola-universitet. Jag har även lätt för kemi/fysik och tänker att det hade varit roligt att bli kemi/fysik lärare.

      Jag tänkte fristående kurser eftersom jag hört att antagningspoängen ibland är lägre till dem. Jag har tittat på universitetets hemsida för att se statistik över tidigare antagningspoäng. Många kurser inom kemi/fysik är märkta med * och beskrivningen * (stjärna) = alla antagna i gruppen. Betyder detta att förra året kunde man komma in på kursen med relativt låga betyg? Jag har lätt för dessa ämnena (alltså kemi/matte/fysik), men har haft lite svårare för andra ämnen som på så vis dragit ner meritvärdet.

      Jag tänker att jag sedan kan komplettera med Kompletterande pedagogisk utbildning: ämneslärare.

      Såg nu att på mitt universitet var det extremt höga poäng för att läsa miljövetenskap. Men kemi/fysik ligger mig varmare om hjärtat.

    • Milla : Se om du hittar ämneslärarprogrammet med de undervisningsämnen som du vill bli lärare i. Att läsa ämneslärarprogrammet är "tryggare": du söker en gång och sedan har plantgaranti på alla kurser som ingår i hela programmet. Däremot, om man läser fristående kurser så söker man till varje ny termin (får inte missa söka inom ansökningsperiod) och varje gång riskerar att inte komma på varje "nästa kurs". Vad gäller KPU, så ändras det var KPU erbjuds och det finns ingen garanti att komma in på KPU. Du kan också behöva flytta flera ggr under de åren du läser fristående kurser och sedan KPU (eftersom det inte kan garanteras att alla dina kurser och sedan KPU kommer finnas på lärosätena i samma stad). ... vad gäller antagningsstatistik så om alla blev antagna som sökte, då är inte utbildningen så populär (vilket betyder att antal behöriga sökande blev inte fler än antal utbildningsplatser på utbildningen - det kan bero på att det finns väldigt många studieplatser).
    • Vatten :

      Tack för svaret! Så alla kom in på kursen oavsett hur låga betyg de hade ifall den är märkt med ovan beskrivning? Jag ska kika på alla alternativ inom kemi/fysik och se vad jag kan göra med mina meritvärde och eventuellt högskoleprovet.

    • Milla : Svar på hur antagningsgränserna visas och vad olika "symboler" och förkortningar kan betyda får du bäst av antagningsgruppen/antagningsenheten på det aktuella lärosäte. Antagningsgränserna visas på olika sajter som kan använda sig av olika symboler och redovisa antagningsstatistik på lite olika vis. Men, oavsett, så kan den utbildning som du tittar på (antagningsgränserna) "försvinna" och inte erbjudas på samma lärosäte till nästa terminsstart (utbildningsutbud förändras) eller så kan antagningsgränsen hoppa upp eller falla ner ganska mycket (vilket kan bero på att utbildningen blev mer eller mindre populär eller att antal utbildningsplatser förändras inför nästa antagning).
    • Vatten :

      Tack för svaret. Jag ska försöka komma in på ämneslärarprogrammet. Ska göra högskoleprovet under våren. Man kan "bara" göra högskoleprovet en gång i halvåret?

    • Mikael : Högskoleprovet ges två ggr om året, så ja! Finns inte fler tillfällen än en gång per termin.
    • Vatten : Tack för svaren. Ha det gott.
    Läs alla kommentarer