En nyfiken tjej

    Hej! Jag har varit utsatt för mobbning i min förra skola men nu har jag precis börjat första året på gymnasiet. Däremot mår jag bara dåligt och gråtfärdig av tanken att gå till skolan och vara där, detta beror inte på själva skolan utan mer skolmiljön och tanken av hela grejen. Därför undrar jag om det är möjligt att få distans? Pratat med SYV på skolan men de erbjuder inget sådant, dock ska jag ta kontakt med rektor också. Hört att det även finns något så kallat korrespondsgymnasiet men det behövs tydligen läkarintyg samt är det svårt att komma in. Har även försökt hitta olika internationella online skolor men alla tillkommer med oerhört dyra kostnader. Finns det annars ett annat sätt att få samma behörighet utan att behöva gå till skolan på närundervisning? Exempelvis hemundervisning eller något liknande? //En tjej på 16 år som går samhällskunskapsprogrammet åk1

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    i din fråga nämner du Korrespondensgymnasiet - har du tittat närmare på den skola? Du kan söka dit. Dock kan jag inte garantera att du blir antagen. Titta gärna på skolans presentation på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet
    En "vanlig" gymnasieskola har tyvärr inte rätt att erbjuda distansundervisning, så du kommer få Nej från rektorn (inte för att hen inte vill hjälpa dig men får att hen inte kan, inte får erbjuda distansupplägg av undervisningen).
    För att ha rätt till hemundervisning så krävs det, enligt min erfarenhet, väldigt mycket "mer" i form av Intyg och läkarutlåtanden än vad som krävs för att komma in på Korr-on-line. Tyvärr verkar det te sig på det sättet, suck.
    Du får gärna prata med kurator på din skola: förhoppningsvis kan du få hjälp i att "komma in i skolmiljön på ett bra sätt". Annars så kanske kuratorn kan hjälpa dig att bli inskriven på IM:individuellt alternativ. Det är ett program för - i första hand - obehöriga elever men ibland kan även behöriga få gå där (man kan kombinera studier med praktik eller t o m gå på "helpraktik", alltså ej befinna sig på skolan, utan på en eller flera arbetsplatser för att bekanta sig med arbetsmarknaden och förhoppningsvis bli sedan "anställningsbar". Titta på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,
    på en webbsida som Korr-on-line länkar till från sin hemsida, drive.google.com/file/ansökan kan du lite längre ner se ett stycke "handlingar som styrker din ansökan" och där läser man att man måste kryssa för och bifoga "något av följande":
    -- Underlag som styrker social problematik
    -- Underlag som styrker psykisk problematik
    -- Underlag som styrker medicinsk problematik
    -- Underlag som styrker ansökan för särskilda skäl.
    Och "underlag" kan vara olika intyg, utlåtande, brev mm. Bra om du har utlåtande från en psykolog, läkare eller kurator, men annars kan du själv skriva ett brev där du berättar om att du tidigare var mobbad; det är, enligt min mening, också ett "underlag". Sedan, hur resultatet blir, om du blir antagen eller inte, kan jag inte garantera...
    Jag vill råda dig i skolan där du nu är antagen (fram tills dess att en annan lösning hittas). Det finns många fördelar i att gå i skolan: du lär dig saker, du får social och samhällelig "sammanhang", du får studiehjälp (eller dina vårdnadshavare får) från CSN.
    Vad gäller "internationella skolor" som inte är för dyra, så tror jag tyvärr inte att vi på FRåGA SYV kan vara behjälpliga; om vi skulle rekommendera någon skola, så måste vi veta att det är en seriös/bra skola och sådana brukar vara dyra.

    • En nyfiken tjej : Förstår dock inte riktigt om det krävs intyg från läkare eller psykolog för att kunna ansöka på korr? Ska jag fortsätta gå på min nuvarande skola tills jag fått svar på ansökan isåfall?
    • En nyfiken tjej : Vet du annars om det går att gå kurser/online på en internationell skola som inte har för höga kostnader?
    • Milla : Jag kommer nu utöka mitt tidigare svar till dig.
    • En nyfiken tjej : Tack för svaret! Ska ansöka men fortsätta gå kvar på min nuvarande skola tills jag vet mer!
    • Milla : Bra, gör så! och LYCKA TILL! Vi håller tummarna!
    Läs alla kommentarer