Vägledare
    Hej, om en elev söker gymnasieplats och det på en skola dit hen söker finns Internat eller Elevboende? Är det bara synonymer, typ samma sak eller är det någon skillnad för eleven?
    Tack på förhand!
    V:A

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej och tack för din fråga om skillnaden mellan internat och elevboende för gymnasieelever!
    Så här fick vi detta förklarat av de sakkunniga: "Skillnaden ligger främst i att på ett elevboende så brukar ingen personal finnas på varken sig kvällar eller helger, vilket gör att ansvaret för vad som händer under de tiderna således ligger på vårdnadshavaren/kontraktskrivaren.
    På ett internat ska (eller i alla fall bör) det finnas personal även kvällar och helger, vilket gör att ansvaret för vad som händer på de tiderna (på icke-kontorstider, så att säga) ligger i alla fall delvis på skolan/instansen som tillhandahåller "internat" för elever/studenterna."
    Men vi rekommenderar att undersöka frågan noga - kontakta den skolan dit eleven söker. t.ex har vi varit med om att elevboende kan kräva att elevens vårdnadshavare skriftligen förbinder sig att komma och hämta eleven mycket snabbt om "någonting händer". Det finns också exempel på att eleverna inte kan bo på elevboende under helgerna utan stället töms på boende från freda eftermiddag till måndag morgon och även under lov-veckorna.