Elsasjo

    Jag vill bli aupair, men i kraven finns det att man måste ha en gymnasieutbildning, men jag vet att jag har ett F men jag kommer få en gymnasieexamen. Är det någon skillnad på dom eller måste jag lära upp mitt F? ( F är inte på ett obligatoriskt ämne som svenska)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du får ut examensbevis från gymnasiet då har du "gymnasieutbildning" som också kan kallas för "gymnasiekompetens". Du skriver om att du vill bli Au Pair och det finns inte några generella (centrala) krav utan varje företag/organisation som förmedlar Au Pair -tjänsterna får själva bestämma vilka krav de ställer på de som ansöker om möjlighet att bli en Au Pair . Det är dock ganska vanligt att "gymnasieutbildning" och körkort samt viss nivå på språkkunskaperna ställs som krav på de blivande Au Pair
    Det ställs strikta krav för examensbevis från gymnasiet och i fall man har uppfyllt de kraven och fått ut examensbevis, då har man bevis på att man har genomgått 3-årig utbildning på ett nationellt program och även om man har några F i kurserna som ingår i examensbevis (max 250poäng kan man ha F-betygen), så har man "gymnasieutbildning" eller "gymnasiekompetens". Även de som inte riktigt uppnår kraven för examensbevis kan också bedömas ha "gymnasieutbildning" eller "gymnasiekompetens".
    Men du får gärna kolla med det företaget eller den organisationen som du ska få hjälp av (när du söker åka iväg dom en Au Pair) om de skulle ställa kraven på att du i ditt examensbevis skulle ha alla godkända betyg och inte F-betyg (jag har svårt att tro att någon skulle ställa det kravet, men i så fall kan du säker hitta andra "aktörer" som förmedlar Au-Pair-tjänsterna som inte ställer så strikta krav).

    Studie- och yrkesvägledare