Jan
    Hej, Fråga SYV!
    Jag känner mig ganska förvirrad... alla de här "meritpoäng", "betygspoäng", "meritvärde", "Jämförelsetal" - vad är skillnaden? Är det något man måste lära sig att förstå sig på eller kan man klara sig utan att få grepp om alla de begrepp? ;)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jan!

    Jag förstår att det inte är så lätt att "få grepp om alla begrepp" ;) då begreppen är många och har ibland liknande namn. Det som gör saken ännu värre att det ibland finns Olika namn för samma sak, t.ex den Siffran, men vilken man konkurrerar om plats på gymnasiet kallas i vissa delar av Sverige för "betygspoäng", men i andra - för "meritvärde" (förkortning Mtv) eller för "jämförelsetal" (förkortning Jmf) och ibland säger man och skriver bara "poäng". Jag skulle önska att man kon överens om ett namn och mitt förslag är Betygspoäng.

    Angående konkurrera om plats på eftergymnasiala studier - så finns det olika skolformer: t.ex till yrkeshögskola kan man komma in även som obehörig ("i fri kvot") och man söker till varje YH separat och individuella bedömningar görs... så YH är ett kapitel för sig, kan man säga. Allt om Yrkeshögskola finner du på www.yhguiden.se

    Angåedne konurrera om plats på högskola/universitet - så konkurrerar man med sitt meritvärde. Meritvärde = Jämförelsetal + Meritpoäng

    I fall man inte har några meritpoäng, blir Meritvärde = Jämförelsetal + "noll", dvs Meritvärde blir i så fall lika med Jämförelsetalet.

    Läs om Meritpoäng på GymnasieGuiden här>>

    Jämförelsetal är det "betygssnitt" (ännu ett begrepp!!! :) dvs medel av alla betyg i alla gymnasiala kurser (från alla årskurser). Det är skillnad från grundskolan - där det som verkligen gällde var betygen från vårterminen i åk9. På gymnasiet är det alla betyg i alla årskurser som räknas med i ditt Jämförelsetal.

    Exempel: om du har hälften A-betyg och hälften C-betyg... blir medel B-betyg och då har man jämförelsetal på 17.5. (Betyg i en obligatorisk kurs Gymnasiearbete som man läser i åk3 räknas inte med; i GA kan man få F eller E betyg bara... och man måste få E för att uppfylla kraven för gymnasieexamen>>, gäller på alla program).

    Hoppas det blir lite klarare nu, efter min förklaring! Återkom annars när frågorna dyker upp! Fråga SYV finns här för dig! Och Lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare