Julia
    Hej, jag går tredje året på gymnasielinjen speldesign och medans jag är bra på själva speldesign lektionerna så går det extremt dåligt för mig i alla andra ämnen. Jag klarade inte av första årets matte varken första eller andra året och behöver nu göra hela den kursen i trean vilket är min sista chans. Sedan så har jag varje sommarlov behövt göra rester då jag jobbar extremt långsamt då det kommer till att skriva om saker jag inte bryr mig om eftersom jag är mycket motivationsdriven.

    Alla lärare har försökt hjälpa mig de senaste åren med olika sätt att redovisa och plugga med de flesta sätt har inte funkat eller så behöver de mig att göra en särskild sak för att nå ett E.

    Nu i trean så har jag fått en dålig start med att jag behöver skriva om saker jag inte ens kan förstå. Jag får också panikattacker eller raseriutbrott då min mattelärare försöker göra matte med mig.

    Så jag undrar om det är okej att hoppa av gymnasiet då jag inte har känt att jag hör hemma i skolan i ca 4 år nu. Jag hade ett sommarjobb nu sommaren 2015 vilket var sportledare för barn och jag tyckte att jobba var mycket bättre än att gå i skolan och jag hatar barn och sport.

    Jag tänkte att om jag hoppar av så skulle jag gå som lärling hos en hundfrisör då det är det jag har planera att göra efter gymnasiet ändå. Men alla säger att jag måste gå ut gymnasiet och att jag aldrig kommer bli någonting om jag inte går ut...

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Julia!
    Du är 18 år /myndig/ och behöver därför inte få samtycke från dina vårdnadshavare utan har rätt att skriva av dig från gymnasiet på egen hand.

    Dock - undrar jag:
    1. fick du ett löfte om plats som vuxenlärling hos en hundfrisör?
    2. vad har du planerad för inkomster under tiden du är lärling?

    Du har rätt att bestämma själv men jag har ett förslag:
    i fall du vill bli hundfrisör att du funderar över att byta till Gymnasial lärling - Naturbruksprogrammet eller Hantverksprogrammet (inriktning Övriga hantverk: Stylist) och då kan kanske läsa alla yrkesämnena på samma hundfrisörsföretag som du annars tänkte vara lärling helt gratis.

    Som gymnasial lärling har du rätt till Studiehjälp från CSN + Lärlingsersättning som är på 1000 kr/månaden - det är sammanlagt 2050 kr/månad + att du så småningom får yrkesexamen.

    Det är inte omöjligt att du skulle kunna hoppa in i pågående åk2 utbildning - och om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program, blir du färdig med gymnasiet till sommaren 2017. Under hela tiden får du över 2000 tusen i inkomst per månad och får gymnasiekompetens.

    Det känns som en bättre lösning än att bara hoppa av gymnasiet, men det är du som bestämmer.
    Läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling
    Och här får du tips på skolor som erbjuder HV, stylist och NB, djur -
    Profil "Hund" finns på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/himmelstalundsgymnasiet
    Inriktning "Djur" finns på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/naturbruksgymnasiet-ostergotland
    Profil "Djurskötare" finns på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/vretagymnasiet

    Profil "Stylist" på inriktningen "övriga hantverk" på Hantverksprogrammet finns på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/plusgymnasiet-norrkoping

    Du kan också läsa på http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp om de alternativ som finns till gymnasieavhopp.

    Vi på Fråga SYV tycker att det finns olika alternativ som alla är bättre än att bara hoppa av gymnasiet.

    Hälsningar
    Mikael SYV