Nora
    Hej, jag undrar om det verkligen kan stämma att jag behöver läsa både komvuxarbete och vård och omsorgs specialisering?
    Båda verkar vara motsvarande gymnasiesearbetet om jag förstått rätt.
    Jag läser usk men högskoleförberedande.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nora,

    komvuxarbete med godkänt betyg måste ingå i examensbevis från komvux (eller gymnasiearbete i stället för komvuxarbete). Om du redan har godkänt betyg i gymnasiearbete, behöver du i så fall inte göra komvuxarbete utan kan ta in ditt betyg i gymnasiearbete in i examensbevis från komvux. Om du inte sedan innan har godkänt betyg i gymnasiearbete eller komvuxarbete behöver du skaffa dig godkänt betyg i den kursen, för att annars går inte ta ut examensbevis från komvux.

    Vad gäller kursen Vård- och omsorg, specialisering så är det inte en obligatorisk kurs, utan en av de valbara kurserna. du kan läsa om den kursen på skolverkets webbplats. Du måste ha tillräckligt antal godkänd gymnasiala poäng och i den kan kursen Vård- och omsorg, specialisering ingå, eller så kan andra kurser ingå i stället.

    Om jag förstod dig rätt, läser du på komvux mot yrke Undersköterska och planerar ta ut examen som också ska ge grundläggande behörighet till högskolestudier. För grundläggande behörighet behöver ditt examensbevis innehålla även godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6 (det är 300p. sammanlagt). För övrigt, så måste alla gymnasiebevis från gymnasiet och från komvux innehålla ett antal obligatoriska kurser: i matematik1, i svenska 1 och i engelska 5 måste man ha godkända betyg (det är ännu 300p.). Ihop med komvuxarbete är vi nu uppe i 700p.
    Examensbevis från komvux innehåller 2400poäng. Exakt vilka kurser, förutom de strikt obligatoriska som ska ingå planerar du tillsammans med SYV på komvux.

    • : Tack för svar! Va konstigt den förra Syven jag prata med sa att specialiseringen vård och omsorg specialiseringen är obligatorisk och som
    • : Men om jag förstod dig rätt ska jag ha komvuxarbete och det motsvarar gymnasieaebetet och thats it? ☺️
    • Milla :

      En kurs Komvuxarbete, 100p. eller en kurs Gymnasiearbete, 100p. måste ingå i examensbevis från komvux. - Vad gäller "specialisering", så kanske "förra Syven" menade att "någon sort specialisering" bör man ha i sin utbildning, t.ex mot psykiatrisk vård, eller mot äldrevård eller mot sjukhusvård. En sådan "specialisering" kan man uppnå genom andra kurser, behöver inte vara just en kurs som har ordet specialisering i kursnamnet.