Maja

    Hej! Jag ville gå in i natur fast vet själv att jag kommer inte kunna samla tillräcklig poäng för att få in i receptarie. Därför ska jag ta ekonomi som är nästan lik natur. Ska plugga ekonomi i 3 år. Min fråga är i 2 åren kan man ta biologi1 och kemi 1 till exempel får man välja själv i individuella val. Senare tänker jag plugga ett år för 3 ämnen som är kvar. Är det möjligt. Funkar denna plan? Jag vill helt enkelt samla poäng och inte ångra mig att gå in i natur. Vill verkligen nå mitt mål därför tar jag denna väg. Men in man göra allt det?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja,
    att läsa kemi och biologi på ekonomiprogrammet kan inte garanteras. Det kan hända att du skulle kunna välja en kurs eller flera naturvetenskapliga kurser, beror helt på vad just din gymnasieskola kan erbjuda (vilka lärare som finns på skolan och vilka kurser vill de andra elever i din klass välja läsa).
    Du skriver i din fråga om att "ekonomi är likt natur" men jag håller inte riktigt med. Jag vill i stället föreslå att du tittar närmare på VO. Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet har inga inriktningar men ger möjlighet till specialiseringar. Trots att det är ett yrkesprogram kommer du ha stora fördelar i att ha läst det inför universitetsutbildning till Receptarie.
    Du kommer i alla andra fall än examen från NA behöva göra kompletteringar efter gymnasiet.
    Alla elever på alla yrkesprogram har rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet (svenska 2,3 och engelska 6). Vad gäller matematik, så finns det ofta möjlighet att läsa mer matte än vad som obligatoriskt ingår.
    Med examen från VO kan du även söka till många yrkeshögskoleutbildningar, t.ex de som leder till yrket APOTEKSTEKNIKER (i fall du skulle tänka om och av någon anledning inte vill eller kan läsa till just Receptarie).