OllieViklund

    Hej, Jag går i sista året av gymnasiet, samhällslinjen med inriktning beteendevetenskap och har lite funderingar kring vilken utbildningsväg som låter smartast. Ville bli psykolog i hur många år som helst, men har nu insett att det kanske inte är det bästa jobbet för mig då jag gärna vill ha flera olika tjänster och arbetsområden under mitt liv. Vidare har jag imposter syndrom, och då är jag inte ens utbildad! Det skulle dock vara ofantligt coolt och givande att veta att man bidragit till en annan människas förbättring, samt i allmänhet få ett bättre förstånd för varför vi funkar som vi gör. Det som intresserar mig är dels hur människan fungerar, hur hennes biologi, psykologi samt sociala och kulturella miljö påverkar hennes beteende etc. Och dels rättigheter, främst barns rättigheter och hbtq rättigheter, men även inkludering och jämlikhet. Just nu är jag även kassör för en av rfsl ungdoms lokalföreningar samt volontär för BRIS. Däremot är jag inte så intresserad av att studera juridik eller politik. Istället är sexologi ett annat ytterst intressant ämne, skulle gärna vara informatör för rfsu, eller rentav bli sexolog med allt vad det innebär. Anledningen till att jag inte vill läsa till socionom är för att det verkar vara ganska mycket juridik i det programmet, vidare är det även en yrkesexamen, och jag vill gärna inte vara socialsekreterare. Dessutom tänker jag att om man ska arbeta med individuella samtal eller psykoterapi, kan man lika gärna bli psykolog om man har möjlighet till det. Dock är ju arbetssituationen för psykologer ofta dålig pga de extrema vårdköerna med allt va det innebär. Samtidigt kanske det är en naiv synvinkel, socionomutbildningen verkar ge större urval av arbetsplatser jämfört med psykologutbildningen. Dessutom går det ju att bli psykoterapeut både som socionom och psykolog. Jag undrar om det låter rimligt att ta en kandidat i psykologi samt socialantropologi? Plus en eventuell master i socialt arbete? Kan man därigenom arbeta med sådant jag tycker känns givande, såsom psykisk och sexuell hälsa, hbtq rättigheter och rådgivning, i tjänster såsom projektledare, samordnare, utbildare etc? Eller går det rentav att både gå psykologprogrammet och ta en kandidat i socialantropologi? Behövs ens en master i socialt arbete för att arbeta med socialt arbete? Så många frågor, och så få svar. Summan av kardemuman är att jag möta nya kulturer och tankesätt, utbilda om diverse intressanta ämnen (se ovan), samt att förhoppningsvis bidra till en förbättrad folkhälsa. Till hösten hade jag tänkt läsa en 15 hp kurs i projektledning på 50% samt jobba, oklart med vad ännu, beror på vilka som vill ha mig. Under min utbildning kan jag se mig bland annat jobba som fritidsledare, socialpedagog eller forskningsassistent. Uppskattar all hjälp jag kan få haha

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du har många intressanta och värdefulla erfarenheter och flera intressen som kan leda dig in på olika karriärvägar. Att kombinera olika ämnen och utbildningar kan vara ett bra sätt att bygga en unik kompetensprofil som passar just dina intressen och karriärmål. Här är några tankar och överväganden som kan vara till hjälp när du väljer din utbildningsväg:

    Kandidatexamen i psykologi och socialantropologi
    Att kombinera psykologi med socialantropologi kan ge dig en djupare förståelse för hur människor fungerar både på individuell och samhällelig nivå. Det kan vara en givande kombination som öppnar upp för många olika karriärmöjligheter inom områden som forskning, rådgivning, projektledning och utbildning.

    Masterexamen i socialt arbete
    En master i socialt arbete kan vara ett bra komplement till dina kandidatexamina och öppna upp för arbete inom område socialt arbete, där du kan jobba med att främja människors välbefinnande och rättigheter. Det kan också ge dig möjligheter att arbeta med projektledning, utbildning och rådgivning inom områden som psykisk och sexuell hälsa samt hbtq-rättigheter.

    Psykolologi
    Att utbilda dig till en psykolog är en möjlig väg om du är intresserad av att arbeta med individuell rådgivning och terapi.

    Fortsatt arbete inom olika organisationer
    Fortsätt gärna att engagera dig inom organisationer som RFSL Ungdom och BRIS, eftersom dessa erfarenheter kan vara värdefulla för din personliga och professionella utveckling oavsett vilken utbildningsväg du väljer.

    Sammanfattning
    Kom ihåg att din karriärväg kan vara dynamisk och att det är möjligt att göra förändringar och anpassningar längs vägen. Ta dig tid att utforska olika möjligheter, prata med personer som arbetar inom de områden som du är intresserad av och följ dina passioner och intressen när du tar beslut om din framtida utbildning och karriär.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare