SYV-besökare SYV

    Hejsan,
    det är en mycket lång och ganska osäker väg som kan (om man är envis, begåvad och även har tur med sig) leda till att man kan bli Forskare. Det finns inga garantier att ge på att kunna få en Forskare, för att det är många "steg" på vägen och stora hinder kan uppstå t.ex på det sättet att ingen doktorand-tjänst kommer att utlysas och ingen antagning till forskarutbildning inom just det område öppnas på mycket lång tid och sedan, även om det kommer finnas doktorand-tjänster att söka, så brukar det uppstå mycket hård konkurrens (finns alltså ingen som helst garanti på att kunna utbilda sig till forskare). Sedan, om man lyckas utbilda sig till forskare, så finns det ingen garanti på att kunna få jobb: många forskare tvingas söka pengar till sina forskar-projekt och om de inte får ekonomiska medel beviljade då har de ingen försörjning och måste tjäna pengar på annat sätt, t.ex söka jobb inom de områden som ligger långt från det som deras tidigare utbildning handlade om.
    Mitt svar är därför att det är svårt att utbilda sig till forskare; det tar mycket lång tid och kräver stora "uppoffringar" med stor risk att under ganska långa perioder gå utan säker försörjning + att när man väl lyckats utbilda sig, så kan man bli arbetslös forskare, tyvärr.
    Det är i alla fall det jag får höra från de som är insatta i den aktuella problematiken. Om man söker till socionomprogrammet, måste man vara beredd att "tvingas nöja sig" med endast socionomexamen och kunna ( i alla fall i värsta fall) tänka sig jobba med endast socionomexamen (som utbildningsgrund). Att kunna läsa mer, vidare, kanske inte blir möjligt (och detta av olika anledningar...). Titta gärna på vilka yrken(jobb) man brukar kunna få om man har socionomexamen: se framtid.se/yrke/socionomyrken