Mel
    Hej

    Jag har pluggat färdigt förskollärare programmet i Spanien, men måste komplettera och göra en kurs på 7.5hp på universitetet. För att få tillgång till universitetet behöver jag ha Svenska som andraspråk 3, engelska 6 och matematik 1 enligt antagning.se., för att jag avslutade min utländskt utbildning efter 2010. Räcker det med Matte 1a? tack så mycket.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Melissa,
    du i din fråga skriver "För att få tillgång till universitetet behöver jag ha Svenska som andraspråk 3, engelska 6 och matematik 1 enligt antagning.se." det är alltså enligt antagning.se. Fick du ett utlåtande (värdering) av dina betyg från utlandet? För grundläggande behörighet till svenska högskolestudier (vad gäller matematik) räcker med godkänt betyg i matematik 1a.
    Jag gissar på att du vill få ut examensbevis från förskollärprogrammet. Kontakta gärna studievägledare på förskollärarprogrammet på det lärosäte där du vill komplettera din utbildning från utlandet.

    Studie- och yrkesvägledare