Mikaela

    Hej! Snart är det dags för mig att börja plugga ett program på universitetet. Jag gick natur på gymnasiet där mina favoritämnen var biologi och kemi, främst biologi. Så har det varit sedan åttan i högstadiet. Utbildningar på universitetet jag har spanat runt bland är biomedicin, civilingenjör bioteknik/kemiteknik, läkare, molekylärbiologi samt biomedicinsk analytiker. Min dröm är att jag i framtiden ska arbeta på laboratorie med medicin, läkemedel, analysera prover osv. Det lockar mest att vara "bakom kulisserna" i t.ex sjukvården än att möta människor varje dag. Men mest lockar väl att arbeta på ett privat företag med t.ex läkemedel. (Dock har väl drömmen varit kriminaltekniker inom polisen men har lagt ner den drömmen pga en kriminalteknikers lön inom polisen). Jag fastnade verkligen för BMA, Biomedicinsk analytiker-programmet. MEN jag har försökt att läsa på alla möjliga olika sidor om detta, och hittar så mycket olika information, kanske att jag kan få hjälp här? På vissa sidor läser jag att vi går in i en pensionsperiod och att biomedicinska analytiker därför kommer vara väldigt eftertraktade på arbetsmarknaden i framtiden. På andra sidor står det att man inte tjänar på att gå detta programmet om man tittar på den lön man får som anställd efter skolan och att man då skulle tjänat mer på att börja jobba direkt efter gymnasiet istället, om du förstår hur jag menar. Jag undrar, är det värt att plugga programmet? Är det för specifikt kanske? Är det bättre att välja något bredare? Jag menar, ja, utbildningen låter kul och så - MEN, jag vill så småningom nå en lön på runt 40 000, är detta ens möjligt? Sedan, en annan grej, sett till de andra utbildningarna jag nämnde i inledningen så har BMA mycket lägre poäng. Jag har mycket högre poäng än vad som krävs för BMA och du kanske kan förstå när jag säger att det känns konstigt att välja ett sånt program när jag egentligen kan välja ett med högre? Svårt att förklara, men tänker att det kanske betyder att de som läser där inte strävar efter särskilt höga betyg och är det då kul för mig att gå i en sån klass...? Eller ska jag bara strunta i intagningspoängen, och bara välja det för att jag vill och jag tycker det låter kul? Jag vet att man kan välja inriktning laboratoriemedicin vilket låter väldigt lockande. Det här känns verkligen som allt jag söker i ett och samma program, men jag har samtidigt inte hört om detta program tidigare och kanske är det en nackdel att det är så inriktat och specifikt? Och så var det de här med den låga poängen... Ah, jag vet inte riktigt hur jag ska tänka här. Men jag värdesätter verkligen karriärmöjligheterna efter utbildningen och kan inte sätta det på plats av att läsa på internet så jag hittar så mycket olika, så det kanske ni här har koll på? Tack på förhand, mvh stressad tjej:-)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mikaela,

    om du har mycket höga betyg och är intresserad av biologi och jobba med läkemedel, så kanske du kan söka till läkarprogrammet, som är en lång och bred utbildning (numera på 6 år). Efter läkarprogrammet har man många olika möjligheter inom de områden som du är intresserad av.
    ***
    Vad gäller poängen/antagningsgränsen, så visas statistik det meritvärde som den sista personen hade som kom in. Det kan vara så att 99% av de antagna har mycket högre meritvärde, än den enda personen som kom in sist, som hade mycket lägre meritvärde än alla de andra.

    ***
    Vilka yrken, förutom BMA-labmedicin och Läkare som kan vara av intresse för dig?
    Titta gärna på yrken Biomedicinare och Läkemedelskemist, t.ex - du kan kanske läsa kandidatprogrammet i kemi + sedan också master, det blir fem år studier på heltid, totalt.
    ***
    Vilken utbildning värdesätter arbetsgivare inom det område som du vill jobba i?
    Jo, det kan vara olika - olika arbetsgivare kan tänka olika och även förändrar sina önskemål över tid; nya högskole-universitetsutbildningar kan också tillkomma (utbildningsutbud förändras ju).
    Titta på jobbannonser till de tjänster som du i framtiden vill söka; se vad som står om kvalifikationer-utbildning-övriga meriter, alltså se vad arbetsgivare kräver eller önskar att man som arbetssökande har "med sig", "i bagaget".
    Du kan också kontakta de arbetsgivare (personal avdelningar hos dem) som du i framtiden vill jobba för och fråga vilken utbildning de rekommenderar att du skaffar dig.