T
    Hej!

    Jag läser just nu mitt tredje år på naturvetenskapsprogrammet med inriktning natur och funderar på att läsa Teknisk Matematik på KTH. När jag räknade min merit insåg jag dock att även om jag skulle få A i resterande kurser hade mitt meritvärde blivit ca 21.9, vilket med stor sannolikhet inte går att konkurrera med i B1 gruppen. Därför ser jag ingen poäng med att prestera så pass högt och vill hellre lägga tid och energi dels på högskoleprovet men även på matematik- och fysikprovet, som enligt mig är betydligt lättare att komma in på än de övriga urvalsgrupperna. Som referens krävdes det i höstas 35 av 75 poäng på MAFY-provet vilket kan jämföras med 22.34 merit i B1 och 1.75 HP. Jag har för övrigt skrivit gamla MAFY-prov och har därför en ganska bra uppfattning om svårighetsgraden. Komplettering och basår är något jag allra helst undviker. Tacksam för svar!

    Mvh TM

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej T!
    Högskoleprovet mäter hur "allmänt duktig man är", kan man förenklat säga: ju mer kunskap inom olika områden man har, desto större chans att få högre resultat på högskoleprovet - på så sätt är det en fördel att skaffa sig så bra kunskaper som möjligt i alla kurser du läser.
    Varken sig högskoleprovet eller matte-fysikprovet befriar från kravet på att bli behörig: du måste därför ta ut examensbevis och även ha godkända betyg i de kurser som krävs för behörighet till den högskoleutb.som du vill komma in på (och om man lägger ribban lågt, så kanske man missar och får F i ngn kurs så att man inte blir behörig, och då hjälper det inte få högt på HP eller matte-fysikprovet).
    Du gör som du tycker blir bäst. Du kanske lägga extramycket "krut" på matte och fysik-kurserna men du behöver, hur som helst få godkända betyg även i andra kurser, bl.a i svenska 3 och i gymnasiearbete.