Läkarenn

    Hej! jag funderar på att läsa till läkare utomlands och jag har två val att göra, går just nu trean i gymnasiet på samhällsprogrammet. För Skolor utomlands krävs ett antagningsprov i Biologi och kemi, samt lite fysik. Detta kan man läsa genom en pre med kurs som bl.a eduplanet erbjuder. Jag undrar om det är värt att satsa på kursen och göra antagningsprov nu i maj - juni eller gå ett naturbasår i sverige och sen ta pre med kursen nästa år. och göra proven nästa år med ännu mer kunskap. Jag har läst Naturkunskap 1 och 2, jag fick B och A i respektive kurser, och när jag frågat SYV på Eduplanet sa de att jag hade goda chanser att komma in. Jag vill dock ha en mer opartisk bedömning. Jag kan studera och har A i majoriteten av kurserna jag gått på gymnasiet - så jag har iallafall några förkunskaper. Frågan är egentligen om man ska våga satsa på att plugga pre med kursen parallelt med gymnasiet nu i vår och kanske komma in redan i höst, men med mindre chans att komma in (förmodligen) eller vänta ett år med större chans att komma in. då jag har kunskaper från både basåret och pre med kursen. Det kommer givetvis krävas hårt arbete då jag läser kursen parallelt med gymnasiet, vilket jag redan lägger en hel del tid på. Min situation är komplicerad, och ännu mer så om man går in på varför jag inte kan komma in i sverige som du som läser kanske undrar. Men det är inte frågans syfte. Tack i förväg!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    inför läkarprogrammet på de svenska lärosätena krävs det (för särskild behörighet) godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Har man godkänt betyg i gymnasial kurs Naturkunskap 2, har man kunskaper i delar av kurserna fysik1a, kemi1 och biologi 1 (alltså inte i hela kurserna på nivå1) och då behöver en person som vill bli behörig till läkarprogrammet i Sverige ändå läsa hela fysik1a och sedan 2, kemi1 och sedan kemi 2 och biologi 1 och sedan 2. Innehåll i kurserna fysik2, kemi2 och biologi 2 läser man, om man läser på heltid, alltså 40 timmar per vecka, i 15 veckor.
    Vilka betyg och förkunskaper läkarprogrammet "utomlands" kräver kan jag inte redogöra för. Men det är absolut inte fel att skaffa sig kunskaper som motsvarar godkända betyg i samma kurser som krävs inför läkarprogrammet i Sverige.
    Jag kan tyvärr inte veta om du kommer klara både dina gymnasiekurser på din gymnasieskola och samtidigt läsa in naturvetenskaplig behörighet. Min gissning är att det blir krävande. Risken kan finnas att du både missar få godkänt betyg och samtidigt också äventyrar din hälsa (riskerar att överanstränga dig). Hur stor kapacitet och hur "bråttom" du har vet du bäst själv.

    Studie- och yrkesvägledare