Elev

    Hej! Jag går natur på gymnasiet och har länge velat gå läkarlinjen efter studenten. Jag tycker psykiatri är väldigt intressant och jag känner att det verkligen hade varit givande att vara läkare på BUP (barn- och ungdomspsykiatrin). Det känns som att man verkligen hade gjort skillnad. Jag hör dock endast negativa saker om att jobba där; brist på folk, stressigt, övertid, osv. Jag undrar om det finns sätt att jobba där utan att riskera utbrändhet eller överdriven stress, eller om jag ska fundera på något annat.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda,
    psykiater (eller psykiatriker) är en sort Specialistläkare och utbildningsväg till att bli specialistlärare är ganska lång. Läkarprogrammet tar 6 år och sedan tar det som kortast ännu 5 år till innan man blir specialistläkare. På så lång tid kan väldigt mycket ändras.
    Psykiater kan jobba på många olika arbetsplatser, inte endast på BUP. Hur arbetssituation och arbetsförhållandena kommer se ut när det blir dags för dig att söka jobb efter det att du blir specialistläkare, går inte att säga någonting om idag (det är för lång tid framåt vi måste prata om i så fall... och, som sagt, väldigt mycket kan ändras).