Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    arbetsgivare som anställer Truckförare brukar prioritera att anställa de som har B-körkort och helst också (som lägst) "gymnasiekompetens"; Men vad "gymnasiekompetens" kan vara för någonting kan vara ganska olika... Läs gärna om det på framtid.se/bloggar/vad-ar-gymnasiekompetens?
    Men yrket Truckförare är, å andra sidan, icke-reglerat mer än att man ska ha truckkort (det finns alltså inga andra strikta generella krav) och arbetsgivare får därför anställa "vem som helst" som har truckkort (även om hen saknar grundskolekompetens och andra typer av körkort). Det kan därför inte uteslutas att du ska kunna få jobb även utan gymnasiekompetens och utan B-körkort men jag kan inte lova dig att det blir så. Jag kan inte veta hur alla de olika arbetsgivare tänker. Det som kan bli avgörande: vilka andra kommer söka samma jobb som du kommer att söka? Om de andra har eftergymnasial utbildning + flera olika typer av körkort (kanske både B- och C- alltså för personbil och för lastbil) då tror jag de som endast har truckkort och saknar andra meriter i princip ingen chans, tyvärr).

    Studie- och yrkesvägledare