S.offan

    Är det värt att ta engelska 7 och få i E i kursen trots att man snittar A och B I resterande ämnen? Kommer ett E i engelska 7 då sänka snittet så mycket att det är mer värt att ta en icke meritkurs och få A i? Och finns det något bra sätt man kan förbereda sig på för engelska 7? Tacksam för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vi kan ta ett exempel som hjälper att svara på frågan om det är värt att få E i eng7 i stället för att få A i en annan (lika stor) kurs. Eng7 är en kurs på 100 gymnasiala poäng. De flesta gymnasiala kurser är på 100poäng men inte alla, t.ex är fysik1a en kurs på 150 p. och kurserna i filosofi och psykologi samt Religionskunskap 1 är på 50 poäng. Men vi säger att du står i valet mellan att läsa eng7 eller en annan 100poängs-kurs...
    Vi säger att du antingen läser en annan kurs och får betyget A även i den kursen och för övrig har A-betygen i alla kurser i ditt examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) och med det har du snittbetyg på 20.0. Men inga meritpoäng. Och då är ditt meritvärde också 20.0. Har man inga meritpoäng är snittbetyget (jämförelsetal) = Meritvärdet
    Eller så har du E i eng7 (och med det får + 1.0 meritpoäng). Ditt snitt blir 19.6 men sedan plussas 1.0 på som merit/Extra-poäng; och med det blir ditt meritvärde 20.6.
    ... jämför själv - utan eng7 (med E i betyg) har du meritvärde på 20.0 men med E i eng7 har du meritvärde på 20.6. Du vinner alltså i meritvärde (minst + 0.6) även om du endast får E i kursen eng7.
    Du frågar också hur du kan förbereda dig inför eng7? Det är nästa (högre) kurs efter eng6. Har man godkänt betyg i eng6, så har man tillräckliga förkunskaper inför eng7. Du kan också läsa om kurserna på skolverkets hemsida.
    Ju mer du pratar och skriver, lyssnar och läser på engelska, desto bättre förbereder du dig inför engelska 7. Du kan t.ex införa en regel på att du varje dag lär dig 3 nya engelska ord... att du hittar och "översätter" för dig själv 3 nya ord från engelska språket och memorerar dem... sätt de nya orden i uttryck och meningar, och repetera även de "gamla orden" från igår, från förra veckan och ännu längre bak i tiden... det är sådant litet knep man kan ta till (bara för att ta ett exempel). Fråga också lärare i engelska om hen kan ge dig några fler tips.
    Jag vill också göra lite "reklam" för våra bästa tips om studieteknik; kika på gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik
    Alla vi är olika och lär oss bäst på olika sätt; det gäller att hitta sina egna metoder som funkar för just dig som bäst. Man kan lära sig några nya metoder också, testa och utarbeta sin egen unika studieteknik som passar dig (även om det tar tid att utveckla din studieteknik, så lönar det sig bra i längden; detta bland annat för att du kommer behöva lära dig nya saker i framtiden - både inom utbildningar och på arbetsplatserna, så satsa gärna på att ta fram din egen unika studieteknik)!

    Studie- och yrkesvägledare