Alena
    Hej!

    Mitt mål med mina eftergymnasiala studier är att studera på ett IVY-league college i USA, som exempelvis Harvard eller Yale. Jag undrar då ifall det i detta läge nästan är ett måste att ha studerat på ett IB-program? Både för att det knyter kontakter och öppnar dörrar, men också med tanke på att skolan är engelsktalande och förbereder en inför det amerikanska skolsystemet.

    Självklart är det så att man kan ha gått ett nationellt program och komma in på dessa universitet ändå (eller?). Men resultaten på t.ex SATS kommer ju definitivt bli mycket bättre om man studerat på en engelsktalande skola. Dessutom har jag läst att IB skolor sysslar med extra aktiviteter, så som välgörenhet och skolklubbar, något som värderas högt i ansökningsbreven när det gäller amerikanska universitet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Alena!

    Du har helt rätt i allt du skriver: man kan komma in på universitet i USA och i andra länder även efter att ha läst nationella svenska gymnasieprogram, men det är fördelaktigt att ha läst på IB.

    Jag håller med dig till 100%!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare