Kurdido
    Hej! Är internationella ekonomprogrammet en bra linje? Jag känner att popularitet är en av faktorerna som återspeglar hur bra linjen är och det verkar inte som att denna linje är populär alls.

    Dessutom, jag må ha fel, men det verkar som att enda skillnaden mellan denna linje och företagsekonomi är det faktum att internationella ekonomprogrammet förbereder dig för både svenska arbetsmarknaden och internationella arbetsmarknaden, medan företagsekonomi är främst fokuserad på svenska arbetsmarknaden. Så varför ansöker inte folk till denna linje i stället för vanliga företagsekonomi programmet då det bara är ett plus? Jag var även intresserad i ekonomie kandidatprogrammet men den verkar också vara lik dessa linjer. Vad är skillnaderna ens? Ursäkta för att jag ställer så många frågor.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är helt OK att ställa många frågor! Det är viktigt att göra en noggrann övervägning när du väljer vilken utbildning du vill läsa. Jag ska nu försöka svara på dina frågor:

    1. **Internationella ekonomprogrammet vs. Företagsekonomi:** Du har rätt i att internationella ekonomprogrammet ofta syftar på att förbereda studenter inför både den svenska och den internationella arbetsmarknaden. Företagsekonomi är vanligtvis mer inriktat på den svenska marknaden. En anledning till att vissa studenter föredrar företagsekonomi kan vara att de känner sig säkra på att de enbart vill arbeta i Sverige eller att de kanske inte är intresserade av den internationella aspekten. Populäritet kan också påverkas av olika faktorer, inklusive universitetets "rykte" och marknadsföring av programmet.

    2. **Ekonomie kandidatprogram:** Ekonomie kandidatprogrammen ger generellt bredare utbildningar inom ekonomi. De kan inkludera ämnen som nationalekonomi, företagsekonomi, finans och marknadsföring. Skillnaden mellan ekonomie kandidatprogrammet och de andra programmen beror på universitetets specifika kurser och fokusområden. Det är viktigt att noggrant granska kursplanen för varje program för att se vilka ämnen som behandlas och om de matchar dina intressen och karriärmål.

    Det bästa sättet att avgöra vilket program som är bäst för dig är att titta på kursplanen, prata med nuvarande eller tidigare studenter och överväga dina egna intressen och mål. Det finns ingen "en storlek passar alla" när det kommer till val av utbildning, så det är viktigt att hitta det som passar bäst för just dig.
    Eftersom du är intresserad i högre utbildning inom "ekonomi" kan du med fördel kika på följande yrkespresentationerna: OBS! eftergymnasial utbildning i ekonomi finns även inom yrkeshögskola (se utbud av utbildningar på www.yhguiden.se) och nedan finns snabblänkarna till yrkespresentationerna som du gärna får titta på:

    Account manager

    Affärsanalytiker

    Affärsrådgivare

    Affärsutvecklare

    Aktiemäklare

    Banktjänsteman

    Businesskonsult/investerare

    CFO

    Controller

    Ekonom

    Ekonomiansvarig

    Ekonomichef

    Ekonomihandläggare

    Ekonomikommentator

    Ekonomikonsult

    Expert på cirkulär ekonomi

    Fondförvaltare

    Företagsekonom

    Företagssäljare

    Hälsoekonom

    Inköpschef

    Kapitalförvaltare

    Konkursförvaltare

    Kryptokonsult

    Lantbruksekonom

    Löneexpert

    Lönekonsult

    Lönespecialist

    Marknadsanalytiker

    Marknadsassistent

    Marknadschef

    Miljöekonom

    Nationalekonom

    Pensionsrådgivare

    Privatekonom

    Redovisningsassistent

    Redovisningsekonom

    Redovisningskonsult

    Revisor

    Revisorsassistent

    Skattekonsult

    Skatterevisor

    Skolintendent

    Textilekonom

    Utredare på Skatteverket

    Lycka till med dina utbildningsval!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Kurdido : Hej Milla, uppskattar verkligen ditt svar. Jag ville egentligen gå en ekonomi linje som är bred och som även förbereder dig för en internationell arbetsmarknad. Därför funderade jag på att gå ekonomie kandidatprogram men den finns inte i Södertörn skola (skolan jag vill plugga på). Finns några andra liknande alternativ? Tack på förhand!
    • Mikael : Utbildningsutbud förändras och vad liknande alternativ är - är en bedömning som du och jag och andra personer kan tänka ganska olika kring. Om du vill plugga just på Södertörns högskola se vad den skolan har i sitt utbud av utbildningar. Fråga annars studievägledare på den skolan som bör känna till utbud på sin egen skola mycket ingående!