Emma
    Hej!
    Jag funderar på att söka in till grundlärarprogrammet på Göteborgs universitet.
    Jag har läst Naturkunskap 1a:1, Marken och Växternas biologi och Biologi 1. För grundskolelärare krävs även Naturkunskap 1a:2, kan några av mina kurser omräknas så jag får behörighet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, har du examensbevis från naturbruksprogrammet ? I så fall kan du genom kombinationen godkänt betyg i naturkunskap 1a1 och några andra godkända betyg hävda att du har behörighet motsvarande naturkunskap 2 som är en överliggande kurs dvs du bör kunna påvisa att du är behörig vad det gäller naturkunskap 1b. Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Jag svarade kort förut och nu inser att jag kanske behöver förklara lite mer.
    Det finns ersättningsmöjligheter för kursen NATURKUNSKAP 2 som är högre kurs, dvs bygger på de kunskaper som Naturkunskap 1b ger.
    Du behöver Naturkunskap 1b betyg för behörighet.
    Om du skulle kunna påvisa att du - genom ersättningsmöjlighet - har kunskaper motsvarande Naturkunskap 2, då är det rimligt att anta att Antagning.se godkänner dig som Behörig till de högskoleutbildningar som kräver godkänt betyg i Naturkunskap 1b.

    Ersättningsmöjligheterna för Naturkunskap 2 kan du se här:
    https://bedomningshandboken.uhr.se/Svenska/Behorigheter/Tabell-for-behorighetsbedomning/Naturkunskap/?s=Naturkunskap+1b

    Jag gissar på att du läste Naturbruksprogrammet - stämmer det?
    Har du Yrkesexamen från NB?
    Om du har yrkesexamen från NB och läste inriktning Djur och har godkända betyg i de inriktningskurserna + godkänt betyg i Naturkunskap 1a1, då uppfyller du ersättningsmöjlighet för Naturkunskap 2.

    De andra ersättningsmöjligheterna kan du se på länken ovan och själv bedöma om du uppfyller någon av dem.

    Jag tycker det är bättre att vara på den säkra sidan och försöka skaffa betyg i Naturkunskap 1a2, 50 poäng. På heltid (på flex eller distans) läser du den på 2,5 veckor och på halvtid - under 5 veckor. Du kan också ansöka om att göra Prövning i den kursen. Info om prövningar kan du läsa på http://www.fragasyv.se/info/provning

    Återkom om du undrar över något!
    Lycka till!
    Milla