Abdi
    Hejsan, jag har nyss kollat på min ansökan till olika gymnasier. Men de står att jag är behörig ändå om jag har inte tillräckligt mycket poäng för de sju gymnasieprogrammen. Det står Behörighetsgrupps - Behörig

    Det står så på alla och jag har inte ens nått de lägsta. Så jag undrar om jag verkligen är behörig eller inte.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Shabbe!

    att du är BEHÖRIG betyder att du har godkända betyg (E eller högre, men betyget E räcker) i de Rätta ämnena i grundskolan>>, och kan därför delta i konkurrensen om utbildningsplats på gymnasiet. Att man är Behörig betyder inte att man får plats. Om behörighet till gymnasiets olika program kan du läsa här>>

    Hur många betygspoäng du får på dina betyg i slutet av läsåret - är det som kommer att avgöra om du får plats på de utbildninar som du söker.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack för svaret, det är så att jag inte har tillräckligt med poäng med gymnasierna och vet ej vad jag ska göra. Mina föräldrar vill ha mig i en ''högklass gymnasium'' men de inser inte hur svårt det är.
    • Milla : Vad vill du bli när du blir "stor"? :) Vad vill du jobba med i framtiden?