Ali

    Hej, det är så att jag har ett D i ett ämne. Resten av ämnena ligger på A/B och några C nivå. När jag kontakte några universitet för att veta om jag är behörig så sa de inte acepterar elever med ämnen lägre än C nivå. Som rubriken lyder så vill jag gå på komvux för att höja detta ämnet och är rädd om de ej accepterar kompleterat betyg utomlands och att jag kommer hamna i urvalgrupps 2 här i Sverige

    • : Jag har redigerat frågan lite
    • Mikael : Eftersom det är bara en kurs som du har C betyg -fråga om de kan göra undantag och bedöma dig som behörig.

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det blir svårt att få plats på komvux. Resurser räcker inte till att ge plats för att läsa för att höja de redan godkända betygen.

    Var beredd att behöva bedriva självstudier och prövning.

    Vad de utländska universitet kräver för att kunna anta dig, kan variera. Det är bäst du frågar direkt på den universitetet där du vill läsa.

    Sök till komvux, men var beredd att det är stor risk att få svar PLATSBRIST .

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ali, du får gärna förklara lite mer kring det som du skriver i din fråga: "är rädd om de ej accepterar kompleterat betyg utomlands och att jag kommer hamna i urvalgrupps 2 här i Sverige "...

    Vill du komplettera dina gymnasiebetyg utomlands? Och söka sedan till högskola här i Sverige?

    Eller vill du komplettera dina betyg på komvux eller genom prövningar och söka högre utbildning utomlands?

    Jag är inte säker på vad du menar.

    Oavsett, så - om du behöver komplettera eller höja dina betyg, då måste du försöka göra det. De möjligheter som finns i Sverige är flera: söka till komvux; söka till en folkhögskola eller bedriva självstiudier och göra prövningar. Viss behörighet kan man också skaffa sig på basåret - Tekniska och Naturvetenskapliga basår. Dock kan man inte Höja betygen på basåren, utan endast skaffa sig BEHÖRIGHET.

    Eftersom det ej finns platsgaranti på komvux, råder vi samtidigt söka även till flera olika folkhögskolor och även påbörja självstudier för att kunna lyckas med en prövning.

    Sedan, om man får plats på fler än ett ställe, kan man i så fall välja var man vill läsa.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Amanda SYV

    Hejsan Ali,

    På de universitet och college som vi samarbetar med brukar det inte vara några konstigheter att söka in på kompleterade betyg. Olika skolor har såklart olika antagningskrav.

    Vissa skolor i USA och Storbitannien brukar kolla på GPA, då räknar man ut sitt snittbetyg från gymnasiet enligt den amerikanska och brittiska skalan. På så vis avgörs inte din antagning pga ett D, då det betyges jämnas ut om du har fått högre betyg i ett annat ämne. Vilken typ av utbildning är du intresserad av?

    Med vänliga Hälsningar

    Amanda på STS Study Abroad

    https://www.sts-studyabroad.com/sv/