Måns
    Hej! Efter gymnasiet har jag funderat ett tag på att söka en utbildning i USA som slutar med en Bachelor i Criminal Justice eller försöka mig på ett liknande i Sverige. Det som liknar denna utbildning i Sverige vad jag hittat är kriminologi, men det ger knappt någon behörighet till poilsarbete. Går jag polishögskolan blir jag just det, en polis, vilket är ett yrke i sverige som har väldigt svaga karriärsmöjligheter? Vilka exakt är vidareutbildningarna för en polis? Om vi skulle säga att jag vill bli en "Polis detektiv", hur skulle jag då gå till väga och vad skulle mina chanser vara?

    En karriär inom "Law enforcement" verkar mycket bredare inom staterna, då man kan utbilda sig vidare från polis till många olika områden. Då har jag också några frågor angående utbildningen i USA.

    1. Vad motsvarar en "bachelor of science of criminal justice" i Sverige? Om jag bestämmer mig för att flytta tillbaka till Sverige, vad kan jag göra med utbildningen här?
    2. Om jag skulle bli färdig utbildad polis i USA (Alltså först Criminal Justice examen, sen på den amerikanska polisskolan), kan jag jobba som polis i Sverige då om jag skulle vilja?
    3. I genomsnitt, vad blir kostnadsskillnaden på att gå college i USA jämfört med ett svenskt universitet? Då man går först på ett genomsnittligt community college i 2 år sedan överför till ett riktigt. Får man råd med allt genom CSN?
    4. Hur ansöker man till "financial aid" eller stipendium? Måste man vara accepterad in i colleget för att veta om man får det eller kan man veta innan man söker?

    Tack på förhand, svar på dessa frågor skulle hjälpa mig otroligt mycket då jag inte finner svaren själv på internet!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Måns!

    Det är tyvärr så att utbildningssystemen i olika länder är ej anpassade till varandra. Lite bättre är det inom EU, men i övriga världen kan det var väldigt-väldigt olika och vi rekommenderar därför att försöka utbilda sig i det landet där man sedan vill arbeta.

    Det kan annars bli så att du t.ex. lägger massa tid och pengar på utbildnng i USA som du sedan måste lägga massa tid och pengar på att försöka få accepterad här i Sverige (eller tvärtom). Det är många gånger mycket lättare att få en teknisk utbildning eller utbildning inom hälsovården att bli accepterad utomlands, men i den branschen där du vill arbeta - så är det väldigt olika lagar och regler som gäller och en utländs utbildning kan vara i princip "icke-gångbar" i Sverige (och detsamma kan gälla "åt andra hållet" - din svenska utbildning inom Kriminologi eller Polis med påbyggnadsutbildningar - kanske är helt okänd i USA och de kommer att svara att de vet inte vad det är för utbildning du gick och du får börja om från början och utbilda dig i USA i stället).

    Det finns exempel när högt utbildade personer med utbildningar från andra länder kämpar i många år för att få sina utbildningar "översatta" till svenska mått (validerade och accepterade) och det går olika bra. I värsta fall kan det bli väldigt tråkigt och man nästan ångra att man gick en viss utbildning... :(

    Jag vill att det ska gå bra för dig och råder dig att försöka bestämma i vilket land du sedan vill arbeta och att du satsar i första hand på att utbilda dig i just det landet.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare