Dejan
    Hej!
    Jag går första året på samhällsprogrammet och undrar vad jag behöver göra för att bli polis detektiv. Vad jag behöver för inriktning, samhäll eller beteende och det finns till och med media inriktningen på min skola? Jag tänkte gå beteende inriktningen eftersom jag tycker att det är mer lugnare än samhäll, det finns inte så mycket plugg och är roligt men behöver jag plugga vidare kriminologi eller gå på polishögskolan? Vad behöver man för att man ska komma in på kriminologi och vad är det för skillnad om jag pluggar vidare kriminologi eller går till polishögskolan? För jag vill inte bli ”vanlig” polis.
    Mvh, Dejan
    • : Alltså vara mordutredare, inte bara för mord utan alla grova brott.
    • Julia : Som det är nu heter tjänsterna hos polisen "Utredare av grova brott" där mord är ett av de brotten. Att kunna som icke-polis jobba inom eller för polisen är inte alls självklart och hör mer till undantagen, än till regeln.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dejan,

    vilken inriktning på samhällsvet.programmet på gymnasiet du pluggar, kommer inte spela roll - vilken som helst går bra - för formell behörighet till vidareutbildningar efter gymnasiet mot "yrket Mordutredare". En förutsättning för att kunna bli ”Mordutredare” är antingen genomgången utbildning på Polishögskolan (man utbildar sig alltså till Polis), se polisen.se/Bli-polis eller en akademisk examen (man skaffar sig en högskoleutbildning och söker jobb som Civilutredare och försöker sedan genom fortbildningar och interna utbildningar skaffa sig tillräcklig kompetens för att kunna få jobba som "utredare av grova brott").
    Man kan också utbida sig till en Kriminolog, som är ett yrke som kräver en akademisk utbildning.

    • : Vad menas med fortbildningar och interna utbildningar exakt?
    • Julia : "Intern utbildning" är utbildning för anställda (alltså man jobbar i en organisation eller på ett företag och arbetsgivaren erbjuder möjlighet att vidareutbilda sig - höja sin kompetens eller genom utbildning kunna få en annan tjänst inom samma organisation eller företag, alltså "internt").
    • Julia : Fortbidlning = vidareutbildning; t.ex om man är Utbildad studie- och yrkesvägledare kan man t.ex läsa en kurs "Vägledning för mångfald" eller utbilnding "Integrationsmentor" som påbyggnadsutbildning eller vidareutbildning /fort-bildning/.
    • : Jaha, så om jag har fattat rätt så kan jag få samma jobb på 2 olika sätt? Jag kan plugga vidare på polishögskolan och utbilda mig som en polis och sedan civilutredare och tillslut mordutredare?
    • Julia :

      Två möjliga vägar till jobbet som "Utredare av grova brott" är genom nr.1 - genom polisutbildningen; eller nr.2 genom utbildning på högskola-universitet - exempelvis kan man läsa Kriminologi eller Juridik eller vilken annan 3-årig högskoleutbildning som helst, egentligen, men problemet med vägen nr.2 är att det kanske inte ges ngn chans att komma in till ngt. jobb inom Polisen alls... för att tjänster för civilanställda (alltså de Utan polisutbildning) kan utlysas bara någon gång ibland och det brukar vara stor konkurrens på varje sådan tjänst OM DEN UTLYSES; så vägen via Polisutbildningen är säkrare. Sedan Om man blir Civilanställd hos polisen, så är det inte alls säker att ngt tillfälle kommer att ges att avancera till utredare av grova brott (man måste både vara mycket duktig och även ha tur).

    • : Hej, efter att jag har läst mycket på nätet kom jag fram till att polisutbildning är den säkraste och mest logiska vägen mot att bli "mordutredare", men när man går ut polishögskolan, då är man ju polis, vilket tar mig till frågan, vad gör man nästa för att bli mordutredare, för man har ju utbildat sig till polis, hur kan man jobba som utredare? om man alltså inte vill jobba som "vanlig" polis. eftersom det inte var målet från början.
    • Anna : De svar vi fått från de sakkunniga när vi ställde din fråga är: man jobbar som "vanlig polis" i några år och söker sedan tjänster som "utredare av grova brott" när de utannonseras.
    • Anna : Jag tror du har rätt, det skulle vara mycket fördelaktigt!
    Läs alla kommentarer