Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det är omöjligt att bli behörig till "allt". Det finns uppskattningsvis cirka 8.000 olika yrken och det finns ingen möjlighet att bli behörig till alla utbildningar (som leder till de tusentals olika yrken).
    I NA/inriitning Naturvetenskap ingår som inriktningskurserna (alltså som obligatoriska) fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4 och det är de kurserna som utgör särskild behörighet till några mycket populära utbildningar på universiteten: läkarprogrammet, tandläkarprogrammen, veterinärprogrammet, marinbiologiska program och utbildningar som leder till yrken som Astronom och Meteorolog. Men vill man bli lärare i samhällskunskap, då ska man ha godkänt betyg i bland annat kursen Samhällskunskap 2 och den ingår inte som obligatorisk inom NA. Vill man bli översättare eller tolk, då ska man i ställer för fysik, kemi och biologi läsa språk och i så fall passar HU/inriktning Språk mycket bättre än naturvetenskapsprogrammet.
    Om man vill börja jobba så fort som möjligt direkt efter gymnasiet, då rekommenderas utbildning på ett av yrkesprogrammen.
    Det finns tyvärr många exempel på ungdomar som gick på högskoleförberedande gymnasieprogram men klarade inte kraven för examensbevis och är därför obehöriga till universitetsutbildningar. De lärde sig inte heller något yrke på gymnasiet och har därför svårt att få jobb. Även om en elev på ett högskoleförberedande gymnasieprogram får ut sitt examensbevis men har låga betyg (godkända men inte särskilt höga) då har hen meritvärde som inte låter komma in på de flesta universitetsutbildningar (för att man förlorar i konkurrensen om utbildningsplats). Och då står man och "stampar": kommer inte in på universitetet och får inga jobb på grund av att man inte lärde sig ngt yrke. Det är väldigt tråkigt att se ungdomar i en sådan situation.
    Vi rekommenderar därför att överväga gå på ett yrkesprogram för att lära sig något yrke tidigt i livet; det ger en mycket bra grund inför framtiden!
    Om man går ut gymnasiet utan behörighet till just den utbildning man vill läsa vidare på, finns det möjlighet att komplettera: på komvux, på en folkhögskola eller skaffa sig kunskap genom självstudier och betyg genom prövningar.
    Hänvisning/lästips:
    framtid.se/bloggar/välj-den-breda-vägen-fram-gå-på-gymnasiets-yrkesprogram!

    Studie- och yrkesvägledare