gimklu

    Jag har bestämt mig att välja programmet Naturvetenskap eftersom att jag är väldigt interesserad av dom olika naturvetenskapliga ämnena alltså matematik, biologi, kemi och fysik. Men när det kommer till språk inom spanska har jag svårigheter och vill helts ej ha det. ? Hur kommer det att bli i gymnasium, blir det spanska eller hur kan man välja ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Titta på Programplan för Naturvetenskapsprogrammet - gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf
    Du ser att "Moderna språk" 100poäng står under "programgemensamt" och det betyder att en kurs i ämnet Moderna språk är obligatorisk på NA, gäller båda inriktningar på programmet. Utan betyg i en kurs i ämnet moderna språk kan man inte ta ut examensbevis från Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet. Men F är också ett betyg. Betyget F i kursen i ämnet moderna språk får ingå i examensbevis.
    Om du har ett annat modersmål än svenska kan du i stället för en kurs i ämnet moderna språk läsa en kurs i ämnet modersmål, t.ex kursen Modersmål 1.
    Du nämner "spanska" i din fråga. Kanske läste du spanska på grundskolan? På gymnasiet finns det att välja mellan moderna språk spanska, tyska och franska. Om du på grundskolan läste spanska, då kan du antingen läsa Spanska 3 eller Franska 1 eller Tyska 1 eller Modersmål 1.
    Varför väljer många elever att fortsätta med samma modernt språk från grundskolan in på gymnasiet? Jo, anledningen är ofta den att de vill få Meritpoäng (extrapoäng). Läs gärna en förklarande sammanfattning på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare