Bozo

    Min son går fordon och transportprogrammet mrd inriktning i transport. Han vill plugga vidare efter gymnasiet och därför behöver han matte 2a för att komma in i en transportledar högskola. Hans gymnasiets syv säger att de inte kan ordna matematik 2a för honom oavsett vad. Är det så det är eller är min sons skola tvungen att ordna matte 2a? Om inte vad kan han göra för att avsluta den kursen före han slutar 3an nästa sommaren?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag tror tyvärr att det är inte så mycket som du eller din son kan göra... Detta eftersom endast kursen Matematik 1a som på yrkesprogrammen är obligatorisk. En gymnasieskola kan erbjuda läsa mer matte på yrkesprogrammen men är inte tvungen att göra det. Min erfarenhet är att skolorna försöker gå eleverna till mötes men det är inte alltid som det går vägen, så att säga, tyvärr. Och en gymnasieelev kan inte heller rätt att läsa på en folkhögskola eller på komvux så långe hen är gymnasieelev... så det är egentligen att fråga på skolan ännu en gång; eller att försöka byta till en annan skola som kan erbjuda läsa matte 2a på FT/inriktning transport. I Sverige finns cirka 100 gymnasieskolor som erbjuder FT/transport; vilka skolor det är? se listan på gymnasieguiden.se/FT-transport
    Det är, annars, inte förbjudet för gymnasiet att köpa in kurser för elever (även om det är endast en elev som vill läsa en viss kurs) men det är dyrt och det gör inte skolorna om de inte måste; och i detta fallet så måste skolan inte göra det. Suck.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Bozo : Tack för svar.
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!