Diya
    Hej jag heter diya och är 12 år och vill bli läkare (har alltid velat det) och undrar om det räcker och ha typ C i alla ämnen eller måste jag plugga mer? Och är mina betyg viktiga i sexan?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Diya!

     I åk6 är det viktigt att ha goda kunskaper. Om du kan plugga mer och ha ännu högre betyg än du har idag, är det jättebra. Gör det i så fall!

    Riktigt "viktiga" är de betyg som kommer att finnas i Slutbetyget från grundskolan (som du får när du slutar "nian"), för att med de betygen konkurrerar du om plats på gymnasiet. Ju högre betyg från grundskolan, desto större chans att komma in på just den gymnasiala utbildningen som du vill komma i på: rätt program/inriktning och även "rätt gymnasieskola", dvs den skola som du vill läsa gymnasiet på.

    Efter gymnasiet, för att komma in på Läkarprogrammet på högskola/universitet - måste man ha höga betyg från gymnasiet eller få väldigt högt resultat på högskoleprovet (detta för att konkurrensen om plats på läkarutbildningen är hårt).

    Du får gärna läsa Tips om Studieteknik>> på GymnasieGuiden och testa några (eller alla) de olika sätt att plugga på för att hitta det, som passar dig bäst.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till med dina studier!

    Liselotte