viktoriamedettk

    Hej! Jag är väldigt osäker om vilken gymnasielinje jag ska välja. Jag har bra betyg och tycker plugg är hyfsat kul, men behöver kunna kombinera det med sport också. Jag undrar om jag borde gå Natur, då jag hört man måste älska no-ämnena. Isåfall, om jag går Natur natur vad kan jag bli? Och vad kan jag bli efter Natur Samhäll? Är det mycket plug? Planerade faktiskt välja ekonomi, men ändra mig då jag är osäker om det liksom ör det rätta. Tack i förhand)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    svara på frågan om det är "mycket plugg" eller inte kan jag tyvärr inte... Det beror mest på hur duktig, intresserad och motiverad du är, hur bra minne du har, hur mycket tid du kan lägga på dina studier och hur bra du har utvecklat din personliga studieteknik. Du får i vilket fall gärna kika på våra bästa tips om studieteknik här>>
    Du kan se innehåll i mattekurserna som läses som obligatoriskaNA/natur - på www.matteboken.se - det är kurserna Matematik 1c, 2c, 3c och 4. Innehåll i matte 4 ser du på matteboken.se/lektioner/matte-4
    Vad kan man bli efter NA/natur, frågar du? I den utbildningen ingår som obligatoriska även fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4, och det är de kurserna som krävs för att bli behörig till utbildningar som leder till följande yrken: HögskoleingenjörCivilingenjörFysikerLäkareVeterinärMarinbiologApotekare eller Astronom
    Det går också att komplettera för behörighet efter gymnasiet.
    Varför "man säger" att för att lyckas på NA så måste man älska NO-ämnena, kanske är följande: ämnena fysik, kemi och biologi är obligatoriska och matematik läser man i snabb takt (mer än en kurs om läsåret) och det är det mest avancerade spåret, c-spår, i matte man läser.

    Studie- och yrkesvägledare