Soso

    Jag är väldigt osäker på om jag ska välja det eller inte. Jag menar, det känns jätteroligt att komma ut i naturen samtidigt som det är jobbigt. Men grejen är att jag inte vet hur "poängen" kommer gynna mig. Jag vet att det är individuellt val men jag läser persiska som moderna språk och modersmål. Kommer naturguidningens poäng vara "extra" och därmed inte ha något värde?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vilket gymnasieprogram läser du på? Uppge gärna även vilken nationell inriktning på programmet du läser eller har för avsikt att välja inför årskurs 2.
    Allmänt gäller: om du kommer läsa på "vanligt sätt" och få betygen i 2500poäng, endast (alltså du inte kommer ansöka om att få läsa Utökat program ...) då kommer alla betygen (förutom gymnasiearbets betyg) räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal och med det bidra till ditt meritvärde.
    Med meritvärdet konkurrerar du till svenska högskole-universitetsutbildningar, om du väljer söka till sådana utbildningar efter gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Soso : Jag läser natur natur, kommer 2500 poängen uppfyllas även om jag inte väljer naturguidning?
    • Milla :

      Se Programplan för ditt gymnasieprogram: gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf Du ser i programplanen att det i listan på vilka kurser som får läsas som Programfördjupning saknas Naturturism. Det betyder att kurser inom ämnet naturturism kan inom examensbevisets 2500poäng ingå endast i kategorin "Individuellt val". Där får 200poäng plats. Som individuellt val får vilka som helst gymnasiekurser ingå men inom programfördjupning - endast de kurser som finns på listan för just ditt program. Hur just din individuella studieplan ser ut måste du klargöra hos SYV på din skola.
      Du nämnde i din fråga - Persiska (både som moderna språk och som modersmål). Titta återigen i programplanen på ditt program (länk ovan); du ser att 100poäng (en kurs) i ämnet moderna språk är obligatorisk (den står under Programgemensamma ämnen). Du har på din utbildning totalt 400 poäng valbara kurser (200poäng som programfördjupning + 200 poäng som individuellt val). Alla de kurserna (både programfördjupning och individuella val ingår inom programmets 2500poäng och räknas in i ditt jämförelsetal när du söker till högskola-universitet.
      Annars, så kan man läsa många fler språkkurser än endast fem stycken men då kommer de "överstigande" poängen sättas i ditt examensbevis som U (utökat). För att läsa utökat krävs det rektors beslut. Av språkkurserna som är markerade "U" kommer betygen endast i moderna språk 3 och 4 räknas in; detta på grund av att de kurserna ger Meritpoäng. Se gymnasieGuiden.se/merit