Hanna

    Hej, jag går i ettan på gymnasiet och läser sam beteende och ska imorgon ha valt en kurs för 100 poäng till det iv val jag ska ha i 2an. Jag har nu drabbats av beslutsångest och vet inte riktigt vad jag ska välja. Jag har fram tills för några veckor sedan varit säker på natur, men nu har jag börjat tvivla. Många säger att det är så mycket i tvåan och att jag istället bör välja något kul som jag har lätt för. Jag skulle behöva lite rådgivning angående detta; är det bra att läsa naturkunskap 2 för att få så bred behörighet som möjligt, eller ska jag välja något "kul" där jag kan få ett bättre betyg (tvivlar på att jag kan nå högre än C i natur 2). Ytterst tacksam för snabbt svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!

    med godkänt betyg i Naturkunskap 2 (ofta i kombikation med betyg i andra kurser) blir du behörig till utbildningar som leder till ett antal yrken:
    Tandhygienist -
    Dietist -
    Djursjukskötare -
    Logoped -
    Sjuksköterska -
    Arbetsterapeut - kräver godkända betyg iMatematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/ eller 1a1+1a2/.
    Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) -  kräver godkända betyg i Idrott och hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2/.Optiker - kräver godkända betyg i matematik 2 och naturkunskap 2.

    Om du inte intresserad av något av ovan nämnda yrken, behöver du inte läsa naturkunskap 2.

    Du kan kanske läsa nk2 under åk3? - i fall du vill läsa den kursen, men inte just nästa år.

    Att läsa någon valbarkurs som man tycker är "kul" och "lätt" är inte så dumt, tycker jag! :) Känner man det är roligt, lär man sig mer och bättre även i andra ämnen/kurser.

    Hoppas mitt svar blir på ngt. sätt till hjälp!

    Julia SYV