Bananenipyjamasen
    Hej!
    Jag hade antigen gått ekonomi eller teknik i samband med en NIU-utbildning. Min fråga är att om NIU i samband med ett högskoleförberedande program fortfarande är högskoleförberedande? Om man går NIU, missar man alltså något ämne som inte ger en behörighet till högskola? Och om det är så, kan man fortfarande gå NIU men att man lägger till en kurs så att det blir högskoleförberedande? Väldigt flummigt, jag vet, men man väljer ju bort någon kurs för att kunna läsa ämnena för NIU också. Snälla hjälp! Vill jätte, jättegärna gå NIU, men behörighet till högskola är jätteviktigt för mig.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om man går NIU, då läser man kurserna i specialidrott inom Individuellt val, 200 poäng. Och ofta läser man också en kurs i specialidrott som utökat program. Eleverna väljer därför inte bort några "vanliga kurser" som är obligatoriska för det gymnasieprogram de läser. Om en elev som läser NIU på ett högskoleförberedande program klarar få godkända betyg i kurserna och tar ut examensbevis får hen samma högskolebehörighet som de elever som inte läste NIU.
    Du kan ställa frågor om det när du besöker gymnasieskolorna på öppna hus eller på gymnasiemässorna; du kan också försöka boka "skuggning" och följa en gymnasieklass under en hel skodag och då kan du också gå och fråga gymnasieskolans SYV om NIU-utbildningen i relation till högskolebehörighet. Du kan också skicka epost till gymnasieskolans SYV och få ett skriftligt svar från skolans SYV.
    Om kraven för examensbevis från olika gymnasieprogram kan du läsa på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Studie- och yrkesvägledare
    • Bananenipyjamasen : Tack så hemskt mycket!
    • Milla : vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!